Sterke oplagegroei auto-, motorbladen

De totale verspreide oplage van de Nederlandse tijdschriften groeide het afgelopen jaar met één procent tot 26,2 miljoen exemplaren in het derde kwartaal van 2005. Dat blijkt uit cijfers van het HOI, Instituut voor Media Auditing.

De oplage van de auto- en motorbladen groeide 49 procent. Ook stegen de oplagen van de jongerenbladen (+8 pct), de woon-, tuin- en doe het zelf-bladen (+7 pct), de mannenbladen (+5 pct) en de vrouwenbladen (+3 pct).

In de sector opiniebladen zakte de oplage van Elsevier in het afgelopen jaar van 137.179 naar 127.820 exemplaren. Vrij Nederland (van 53.885 naar 53.984) en HP/De Tijd (van 38.879 naar 39.345) stegen iets.

De sterke groei onder de autobladen was onder meer het gevolg van de titel Bestelauto (226.000). De autoglossy GTO zag de oplage met 40 procent groeien tot 35.000.

De oplage van de jongerenbladen groeide tot 2,3 miljoen stuks. Voor het eerst opgenomen in de HOI-cijfers zijn Filmkids Magazine (151.000), Katrien (38.000) en Prinses (15.000). Sterke groeiers waren onder meer Zo Zit Dat (50.000, +52 procent), Girlz (105.000, +39 procent) en Breeze (44.000, +23 procent).

Nieuwe mannenbladentitels in de HOI-cijfers zijn Body + Mind MAN (26.000), Rits (6.000) en BestLife (5.000). Man of All Seasons zag de oplage met 93 procent groeien tot 49.000. Ook Quest (169.000, +40 procent) en Squeeze (13.000, +38 procent) groeiden. De oplage van vrouwenbladen bedroeg in het derde kwartaal van 2005 3,9 miljoen exemplaren. In dit segment verschenen zeven nieuwe titels, waaronder Shop (87.000), Red (58.000), Colorfull Magazine (37.000) en Stars (34.000). Grootste groeiers waren Elegance (86.000, +43 pct), Happinez (88.000, +24 pct) en Nouveau (89.000, +19 pct).