NS wilde met extra minuut winst boeken

NS heeft vorige maand overwogen om de aankomsttijd van treinen 1 minuut later te plannen om zo het percentage vertragingen te verlagen. Doel was de overheidsnorm te halen volgens welke 86,5 procent van de treinen op tijd moet rijden. Daardoor zou extra verhoging van de tarieven mogelijk worden.

Dit blijkt uit een interne notitie voor het zogeheten “versnellingsteam'. De notitie is inmiddels van tafel , aldus een woordvoerder.

Het voorstel was om de aankomst van treinen op de 35 stations waar de punctualiteit gemeten wordt, één minuut later te plannen door de tijd tussen aankomst en vertrek per station te verminderen en de rijtijd op de trajecten te verlengen met één minuut. Ook de tijd om treinen te combineren of te splitsen zou 1 minuut worden bekort. De punctualiteit zou zo met 5 procent kunnen worden verbeterd. In 2005 reed 84,8 procent van de treinen op tijd, zo maakte railbeheerder ProRail vanmorgen bekend.

Reizigersorganisatie ROVER vindt dat de NS probeert om met kunst- en vliegwerk de punctualiteit te verbeteren, ten koste van de reiziger. Als de suggestie voor het verlaten van de aankomsttijd was overgenomen, zou de overstaptijd op knooppunten korter zijn geworden, waardoor meer mensen aansluitingen missen. De notitie stelde wel dat aansluitingen niet in gevaar mochten komen. Dat zou in de praktijk moeilijk worden, waardoor het plan inmiddels is geschrapt, aldus de NS.