De grote radio-ruilverkaveling

Zes van de tien grootste Nederlandse radiozenders zijn de afgelopen jaren verkocht of staan te koop. Vandaag verhuist bijvoorbeeld Yorin FM van RTL naar het concurrerende mediaconcern SBS.

Het grootste Nederlandse tv-concern, RTL, verkoopt zijn radiostation Yorin FM, met bekende diskjockeys als Rob Stenders en Robert Jensen, aan zijn grootste Nederlandse concurrent, SBS. Het Duitse RTL, onderdeel van het mediaconcern Bertelsmann, raakt daarmee een matig renderend onderdeel kwijt. En SBS, sinds kort eigendom van twee Angelsaksische investeerders en de Nederlandse uitgever De Telegraaf, heeft eindelijk de lang gewenste radiozender die het concern nodig denkt te hebben voor de multimediale mix van tv, internet, magazines, kranten en radio.

“Wij geloven in een crossmediale aanpak“, zegt een woordvoerder van SBS. ,,Televisie is de springplank. Met tv bereik je grote groepen. Maar met radio bereik je mensen ook op andere momenten; veel 's ochtends en overdag.“

SBS wil niet zeggen of het op zoek is naar nog meer radiozenders. Zo staat Radio Veronica nog te koop, een zender die natuurlijk goed zou passen bij de tv-zender Veronica van SBS, maar onderdeel is van News Corp, van mediamagnaat Rupert Murdoch. Murdoch wil van zijn Nederlandse radiozenders Sky, Veronica en Classic FM af, vooral omdat hij geld nodig heeft na miljardenovernames van internetbedrijven in de Verenigde Staten. ,,Vandaag zijn we blij met onze eerste radiozender“, zegt de woordvoerder van SBS. ,,Morgen gaan we dromen over meer.“

De grote radio-ruilverkaveling is vooral een gevolg van de veiling van de commerciële radiofrequenties van 2003, die de overheid 340 miljoen euro heeft opgeleverd. Zo heeft de frequentie voor Yorin destijds 33 miljoen euro gekost. Doordat het marktaandeel van Yorin ver onder de 5 procent is blijven steken, heeft RTL die investering nog niet terugverdiend. En alleen de drie best beluisterde radiostations verdienen veel aan reclame-inkomsten: volgens de website Radio.nl kost reclame op marktleider 538 meer dan 50 euro per seconde en op een kleine zender als Yorin minder dan 10 euro per seconde, exclusief kortingen.

,,De advertentie-inkomsten zijn nu heel laag“, zegt Geert-Jan van der Snoek, directeur bij adviesbureau KPMG. ,,Maar de inkomsten zullen weer aantrekken. De nieuwe eigenaren van de stations hebben er belang bij dat niet alleen de volumes, maar ook de waarde van de advertenties weer omhoog gaan.“ Hij ziet daarbij zeker kansen voor zo'n multimediaal aanbod: ,,De adverteerder kan een mooie aanbod krijgen: goedkope radio-advertenties, iets duurdere krantenadvertenties en nog weer duurdere tv-advertenties.“

Ook Talpa, het bedrijf van John de Mol, gelooft heilig in de toekomst van een multimediale aanpak. Talpa kocht daarom marktleider 538, en moest vervolgens Radio Noordzee - inmiddels omgedoopt tot Q-Music - doorverkopen aan de Vlaamse Persgroep/Roularta. Twee andere media-ondernemers, Lex Harding (ex-538) en Ruud Hendriks (ex-Endemol), hebben vorig jaar Slam FM overgenomen.

SBS heeft al ruime ervaring met het inzetten van meerder media. Een voorbeeld van samenwerking met aandeelhouder De Telegraaf was het tv-programma Rommel of rijkdom dat was gekoppeld aan de veilingsite Speurders.nl van de Telegraaf, een website die in 2005 is doorgedrongen tot de tien grootste van Nederland.

SBS is niet van plan op korte termijn aan de formule van Yorin de sleutelen, zegt een woordvoerder. “We willen in het begin zo min mogelijk veranderen“, zegt een woordvoerder van SBS. “De zender heeft vaste luisteraars en die willen we graag houden. Op termijn zullen we zeker aan de formule sleutelen, want er is geen enkele radiozender die over twee jaar nog succesvol kan zijn met wat hij nu doet.“