“We willen in alle plaatsen marktleider zijn'

De meeste supermarkten melden verlies van omzet en Laurus vecht al jaren tegen de ondergang. Maar familiebedrijf Jumbo groeit met dubbele cijfers. ,,Wij zijn eerlijk tegen klanten.“

Commercieel directeur van Jumbo supermarkten, Colette Cloosterman-van Eerd. Jumbo

Ondanks de prijzenoorlog stijgen de omzet en winst van supermarktketen Jumbo jaar na jaar. Het concept van Jumbo is uniek: luxe winkels met het meest uitgebreide assortiment van Nederland. Toch verkoopt de supermarkt zijn boodschappen tegen de laagste prijzen.

Bij de meeste supermarkten dalen de verkopen, bij Jumbo nam de omzet vorig jaar toe met 12,5 procent, zo maakte het bedrijf gisteren bekend. Deze sterke groei gaat niet ten koste van de winst, want die steeg naar verhouding meer. De expansie gaat ook niet ten koste van de kwaliteit: vorige maand werd Jumbo na een enquete uitgeroepen tot beste supermarktketen. Hoe verklaart commercieel directeur Colette Cloosterman het succes: “Wij hebben écht hart voor de klant.“

In 1983 opende de familie Van Eerd haar eerste supermarkt. In de eerste tien jaar kwamen er vooral winkels bij in thuismarkt Brabant en later in Limburg en Zeeland. De laatste jaren breidt Jumbo vooral uit in andere provincies. Vorig jaar met tien nieuwe filialen, waardoor de omzet in drie jaar kon verdubbelen tot 811 miljoen euro.

Jumbo wil dit jaar tien tot vijftien nieuwe supers openen. Cloosterman: ,,Dit tempo hopen we nog veel jaren vol te houden.“

Kunst om te groeien als je tien winkels opent!

“Nou, we zijn ook autonoom gegroeid, met 3,1 procent. Terwijl de omzet in de branche licht daalde.“

U had twee jaar geleden 55 winkels, eind dit jaar 90. Waar haalt uw familiebedrijf het geld vandaan?

“We maken een gezonde winst. We kunnen dus veel investeren in nieuwe vestigingen. We stoppen alles wat we verdienen terug in het bedrijf. Maar het is ook zo dat we geld lenen van de bank, hoewel de schulden laag blijven.“

Waar eindigt de opmars?

“Pffff. We hebben niet echt een doel voor bijvoorbeeld een percentage marktaandeel in Nederland. Dat zou ontmoedigen, omdat we nog klein zijn. We zitten nu op 3,4 procent marktaandeel - dan zouden we nog 96,6 procent te gaan hebben! Dus zeggen we: we willen in alle steden en dorpen waar we zitten marktleider zijn. Dat is ons mission-statement. We zijn nu in 45 à 50 van de 76 plaatsen marktleider, afhankelijk van hoe je het precies berekent.“

Hoe verklaart u het succes?

,,Onze winkels geven veel waar voor het geld. We investeren in ons assortiment, maar hebben ook hele lage prijzen. Prijs is nu het allerbelangrijkste in het hoofd van de mensen. Elke dag zijn er vijf mensen op pad om bij concurrenten de prijzen in de gaten te houden.“

Iedereen zegt dat hij de laagste prijzen heeft.

“Volgens onderzoek van de Consumentenbond zijn wij echt de goedkoopste, samen met Nettorama en Dirk/Bas. We zeggen in de winkels dat we dat niet altijd zeker weten op die dag zelf. Klanten waarderen die eerlijkheid. Maar aan bepaalde dingen doen we geen concessie. We verkopen heel goed vlees, zodat mensen thuis aan tafel zeggen: “Wauw, dat is lekker!'

“Wat meespeelt is dat we familiebedrijf zijn. Alle aandelen zijn in handen van mijn vader, Carel van Eerd en zijn drie kinderen. Ik ben er één van. Mijn broer Frits en mijn zus Monique zitten ook in de directie.

“In een familiebedrijf ben je meer betrokken. Je denkt écht na over wat klanten willen. En je kunt écht een nacht niet goed slapen als er een probleem is.

“De kinderen hebben samen een derde van de aandelen Jumbo. Dat gaat dit jaar veranderen. Zij krijgen een meerderheid, Carel houdt een groot minderheidsbelang. Het beleid van Jumbo verandert daardoor niet. Alle aandelen blijven in de familie. We gaan zeker niet naar de beurs.“

Waarom is er vrijwel geen Jumbo in de Randstad?

“Het is moeilijk er nieuwe lokaties te krijgen. Twee jaar geleden hebben we gepraat met Laurus over de overname van winkels van Konmar. Maar we wilden er niet zo veel tegelijk overnemen. Het waren er te veel om in korte tijd om te bouwen tot Jumbo's.“

Wat is de grootste bedreiging voor de toekomstige groei van Jumbo?

“Het laten sloffen van die klantgerichtheid. Ik was laatst bij Wal-Mart in Amerika (het grootste supermarktbedrijf ter wereld, red.): ook een familiebedrijf. Je ziet dan dat het mogelijk is groot te worden, zonder dat het familiegevoel verloren gaat.“