Oude liefde roest wél

De DS en de Amazon waren altijd al geliefde klassiekers. Maar de laatste tijd worden steeds meer oude modellen gekoesterd en op de weg gehouden.

Hij moet haast wel de meest dandyeske bezitter van een Fiat 500 van Nederland zijn, maar Yvo van Regteren Altena kent er nog een. Roberto Payer, directeur van het Amsterdamse Hiltonhotel, rijdt ook een “cinquecento'.

De journalist, die voor zijn pak slechts genoegen neemt met wol van het Tasmaanse merinoschaap, en de directeur van een van de duurste hotels van Amsterdam, uitgerekend zij bekennen zich tot de simpelste aller auto's. De Fiat 500, het bolle wagentje dat Italië mobiel heeft gemaakt. Miljoenen zijn ervan gemaakt, slechts voorzien van het hoognodige, want iedere boer of arbeider moest hem kunnen betalen.

Voor het gewone volk heeft het autootje allang afgedaan. Maar de elite heeft de 500 met liefde omarmd. Op het eerste gezicht merkwaardig, maar als je om je heen kijkt, zie je het overal. Terwijl het nouveau riche-plebs rondjakkert in SUV's, rijden de mensen met smaak rond in oude Volvo's, Mercedessen, Saabs of Peugeots.

Dat is een tamelijk nieuw fenomeen. Op enkele auto's uit de buitencategorie na - de Rolls Royces, de Bugatti's, de Hispano Suiza's - ging een auto op een kwade dag gewoon naar de sloop. Dat is sinds een jaar of twintig niet langer vanzelfsprekend. In een wereld waarin de “harde gulden' zomaar kan verdwijnen, waarin aan de lopende band geprivatiseerd en verzelfstandigd wordt, en steden binnen een generatie compleet van bevolkingssamenstelling kunnen veranderen, in zo'n wereld is er behoefte aan houvast. En dus herrijst het sportschoenenmerk Quick uit zijn as, en worden oude auto's gekoesterd als een levende herinnering aan de tijden van weleer.

Goed, de Volvo Amazon en de Citroën DS waren altijd al geliefde klassiekers. Maar wat te denken van de wonderbaarlijke wederkomst van de (vierdeurs) Peugeot 504, die weer op de Nederlandse wegen opduikt? Na jarenlange verbanning naar Afrika begon bij sommigen de nostalgie kennelijk te kriebelen, en dus is de “cinq-cent quatre' weer helemaal terug. Ook erg in op het moment: oude Mercedessen. Het chroom op de oude 450 SEL's kan niet fel genoeg blinken.

En wat te denken van de prijzen? Gezien bij een garage in Wassenaar: een doodnormale 2CV voor 5.950 euro. Voor een nette Fiat 500 zijn bedragen rond de 4.000 euro geen uitzondering, voor een mooie Mini evenmin. Aan de andere kant zijn de wat royalere modellen niet veel duurder. Zo hoeft een Peugeot 504 coupé niet meer te kosten dan de kaalste Ka. Een van de mooiste coupé's ooit gebouwd, ontworpen door de oude meester Pininfarina.

Daarvan heeft Van Regteren Altena ook nog een exemplaar staan. In de garage, dat is een voorwaarde voor behoud. Hij citeert een uitspraak van BBC-autojournalist Jeremy Clarkson over de 504 coupé: “Er zijn mooie auto's en er zijn héle mooie auto's. Maar het probleem is dat ze sneller in water oplossen dan een bruistablet.“

    • Arnoud Veilbrief