Verkeer loopt verder vast

Bestrijden van files wordt lastiger doordat het verkeer op steeds meer plaatsen vastloopt. Dat meldt de Verkeersinformatiedienst (VID) in een jaarbericht over de verkeersdrukte in 2005.

Vorig jaar nam de drukte op de snelwegen toe met 5,7 procent. Rond 35 procent van alle files komt voor rekening van de 50 beruchte knelpunten. Dat was in 2004 nog 40 procent, hetgeen betekent dat de files verschuiven naar plekken waar het tot nu toe meeviel. De gemiddelde filelengte bedroeg 4,4 kilometer.

De toename van het autoverkeer wordt door de VID toegeschreven aan de “autonome“ groei van het wegverkeer. Het aandeel van de files als gevolg van ongevallen nam af afgelopen jaar af van 14,2 procent naar 11,9 procent. Ongevallen met (gekantelde of geschaarde) vrachtwagens leverden circa drie procent van de totale filedruk.

Nummer één in de lijst met zwaarste knelpunten is het Kleinpolderplein in de A13 bij Rotterdam. In de afgelopen vier jaar is de filedruk op de A13 voor de knelpunten Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein met 67 procent toegenomen. Van de bijna 65 miljoen uren die chauffeurs in 2005 over het hele land in de file doorbrachten, werd bijna 2 miljoen op dit traject gespendeerd.

Nummer twee is Hedel op de A2 richting Den Bosch. De gemeten filedruk verdrievoudigde daar in 2005 bijna. De oorzaak moet gezocht worden in de samenvoeging van drie naar twee rijstroken. In voorgaande jaren gebeurde dit bij Everdingen, waar de situatie onder meer door spitsstroken is verbeterd. Uit de cijfers blijkt dat het verkeer aan de oostkant van Amsterdam steeds drukker wordt.

Het slechte winterweer zorgde vorig jaar voor de drukste filedag op 25 november.