NS vervoert meer reizigers dan verwacht

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben afgelopen jaar 4 procent meer reizigers vervoerd dan in 2004. Dat zijn gemiddeld 40.000 passagiers per dag meer. De groei vond vooral plaats in de tweede helft van het jaar.

Dat heeft NS gisteren laten weten. NS voorspelde eind 2004 een toename van slechts 1 procent. Als oorzaak voor het toegenomen aantal reizigers noemt NS de stijgende benzineprijs en meer files op de autowegen.

Bovendien had NS succes met enkele marketingacties. Zo reisden in de daluren honderdduizenden extra reizigers door een samenwerking met Joop van den Ende Theaterproducties en verkocht het bedrijf veel kaartjes door een campagne met drogisterijketen Kruidvat. Bij deze winkels was een dagkaart te koop voor 9,95 euro, tegen normaal 30 euro.

NS stelt dat het profiteert van een toegenomen tevredenheid van klanten over de prestaties. Onderzoek wijst uit dat er vaker treinen rijden en beter op tijd zijn dan de afgelopen jaren. Bovendien zou het comfort in de trein en de reisinformatie verbeteren. Dit najaar gaf 70 procent van de reizigers het vervoersbedrijf een rapportcijfer van 7 of hoger. “De prestaties zijn weer okee“, zegt een woordvoerder van NS. “Die dienstverlening was een aantal jaren geleden nog ver onder niveau.“

Reizigersvereniging Rover laat weten een stijging van 4 procent mager te vinden, gezien de recordhoogte van de benzineprijs en de algemeen gestegen mobiliteit. Een woordvoerder van Rover vindt dat de kwaliteit van de NS juist is “verslechterd“. Hij stelt dat in 2005 “waarschijnlijk“ de normen voor het aantal uitgevallen treinen en het aantal vertragingen niet worden gehaald. Ook had NS volgens Rover vorig jaar te maken met een historisch hoog aantal ontsporingen en storingen.

De NS-woordvoerder erkent dat de normen voor uitgevallen en late treinen niet worden gehaald. Hij zegt dat angst voor terrorisme ook hebben tegengewerkt. Enkele malen liep de treinenloop vertraging op, omdat verdachte pakketjes of personen werden gesignaleerd. NS hoeft eventueel pas in 2008 consequenties te verwachten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat als het die normen niet haalt. Die normen werden in 2004 in een concessie met Verkeer en Waterstaat vastgelegd.

NS denkt dit jaar weer meer passagiers te vervoeren, maar wil zich niet vastleggen op een percentage. Het bedrijf probeert deze groei te realiseren door betere service, onder meer een betere informatievoorziening en acties, zoals vorig jaar met Joop van den Ende en Kruidvat.

De NS-woordvoerder stelt dat passagiers dit jaar last houden van de uitgebreide onderhoudswerkzaamheden aan het spoor door Prorail. Dat zorgt opnieuw voor veel vertragingen, verwacht de woordvoerder.