Nederlanders kijken meer televisie

Het afgelopen jaar waren er geen grote evenementen op de televisie. Toch werd er gemiddeld meer naar televisie gekeken, waarbij sport de lijstjes van best bekeken programma`s domineert.

ROTTERDAM, 1 JAN. - Nederlanders hebben het vorige jaar weer meer televisie gekeken. Per dag staat de tv gemiddeld drie uur en vijftien minuten aan. En dat is 3 minuten meer dan in 2004. Dit blijkt uit cijfers van SKO, de Stichting KijkOnderzoek.

De stijging is opvallend, zegt Bas de Vos, directeur van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de Publieke Omroep. Want het afgelopen jaar waren er geen grote evenementen zoals een WK voetbal of Olympische Spelen.

Maar sport domineert wel de lijstjes van best bekeken programma`s. In de top 25 staan maar vier programma`s die niet over sport gaan: Boer zoekt vrouw, Spoorloos, het jubileumprogramma voor koningin Beatrix en Kopspijkers.

Het komt door de slechte economie, denken ze bij KLO, dat er weer meer tv gekeken wordt. Mensen hebben niet genoeg geld voor uitstapjes en restaurants. En de vergrijzing helpt ook mee. Want ouderen kijken veel televisie.

Mensen zijn meer samen naar de televisie gaan kijken in 2005, zegt Bas de Vos. “We hadden verwacht dat het kijkgedrag individueler zou worden, omdat er steeds meer tv`s per huishouden zijn. Maar dat is niet zo.“

In de toplijsten staan ook veel echte `samenkijkprogramma`s`, zegt De Vos. Zoals Dancing with the stars, Idols en Baantjer. En de inzamelingsprogramma`s na de tsunami in Azië, van de commerciële én de Publieke Omroep. Het jubileumprogramma voor koningin Beatrix was ook een echte kijkcijferhit. Bijna drie miljoen mensen keken er naar.

Het zogenoemde multi-tasken wordt steeds gewoner, zegt De Vos. Mensen kijken met de laptop op schoot tv. Daarom hoeft een toename van het computergebruik niet volledig ten koste te gaan van het tv-kijken.

De best bekeken zender was het afgelopen jaar in de avond RTL4. Vorig jaar was dat nog Nederland 2. De publieke omroep als geheel verloor marktaandeel. Nederland 1, 2 en 3 gingen van 38,5 naar 35,1 Marktaandeel is het deel van de televisiekijkers dat naar een zender kijkt.

Nederland 2 leed vooral onder de komst van het commerciële Talpa. Die zender deed het voor een nieuwkomer goed, zegt De Vos, met een gemiddeld marktaandeel van 7,8 bij kijkers van zes jaar en ouder.

In de doelgroep die Talpa wil bereiken, de 20 tot 49-jarigen is dat nog hoger: 9,1 Dat is de leeftijdsgroep waar adverteerders op mikken, omdat die groep het meest bereid zou zijn nieuwe producten te proberen. SBS leed nauwelijks onder de komst van Talpa. Het succes van Talpa steunt vooral op hun aangekochte successen, berekende De Vos eerder, zoals het avonturenprogramma Expeditie Robinson. “Al hebben ze nu met de dramaserie Gooische vrouwen een mooie prestatie neergezet.“

Ook naar het Talpa-programma Joling en Gordon werd goed gekeken. In dat programma verkennen de zangers Gordon en Gerard Joling de `echte` wereld. Ze logeerden bij een circus en op een varkensboerderij. De Vos kijkt liever naar dé kijkcijferhit van de Publieke Omroep: Boer zoekt vrouw van de KRO.

Gemiddeld keken er drie miljoen mensen naar. De Vos: “De boeren werden daar met respect in beeld gebracht. Als Gordon en Joling drie dagen op een varkensboerderij logeren, zetten ze die familie voor lul.“

Kijkcijfers op www.sko.nl

Rectificatie / Gerectificeerd

Bij het artikel Nederlanders kijken meer televisie (2 januari, pagina 16) stond een verkeerd adres van de internetsite van de Stichting KijkOnderzoek . Het juist adres is: www. kijkonderzoek .nl

    • Merel Thie