`Rendement Betuweroute onder druk'

Het rendement van het goederenvervoer per spoor en de Betuweroute komt onder druk te staan door de ,,absurde'' verhoging van de spoortax. Dat zeggen de vier grootste goederenvervoerders.

De directeuren van Railion, ACTS, Rail4Chem en ERS reden vanmiddag uit protest tegen de nieuwe tarieven, die op 1 januari ingaan, met hun locomotieven station Den Haag Centraal binnen. Aan de vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat boden ze een brief aan met hun grieven.

Carel Robbeson, directeur van Railion - dat een marktaandeel heeft van 80 procent - zegt dat zijn treinen volgend jaar tussen de 35 procent en 260 procent meer moeten betalen. De zwaarste tariefsstijging treft de erts- en kolentreinen. Prorail, de spoorbeheerder, berekent vanaf januari de taxen voor goederentreinen niet langer alleen voor de afstand die ze afleggen, maar ook voor het gewicht. Robbeson vreest voor zijn bedrijf hierdoor een verminderde vraag van 20 tot 25 procent. ,,Dat heeft consequenties voor de werkgelegenheid. Er staan bij ons 200 tot 250 arbeidsplaatsen op het spel. En de vliegende start van de Betuweroute kunnen we vergeten.''

Zijn collega Rob van Gansewinkel, directeur van ACTS, is bang voor een nog grotere klap. ,,Wij vervoeren vrijwel uitsluitend binnen Nederland en kunnen dus niet compenseren voor een traject over de grens waar de prijzen gelijk blijven.'' Van Gansewinkel is bang dat zijn onderneming de tariefsstijgingen niet zal overleven.

,,Een goede publiciteitsstunt'', noemt Prorail de actie van de spoorvervoerders in Den Haag. ,,Ik ontken niet dat de vervoerders meer moeten betalen, maar laat ons de emoties van de feiten scheiden'', zegt een woordvoerder. ,,De verhogingen zijn overeenkomstig Europese regelgeving en de Nederlandse Spoorwegenwet.''

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) wijst in een reactie op de tarieven in andere Europese landen, die op een vergelijkbaar niveau liggen of hoger zijn. V&W zegt dat in 2006 voor `een gemiddelde trein' 1,09 euro per kilometer en gewicht moet worden betaald. Ter vergelijking: in Duitsland is dit 3,80 euro, in Engeland 3,20, in België 1,75 en in Frankrijk 1,10. ,,Wij zijn dus goedkoper dan al die landen.'', stelt V&W.

Maar een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van V&W, bevestigt wel het teruglopen van de vraag met 20 procent.