Huismerksuper AH morgen open

`Lage prijs' is het kernbegrip van de `huismerksupermarkt' die Albert Heijn morgen opent in het Noord-Hollandse Heemskerk. Centraal in de winkel is een `actiestraat' gebouwd met alleen maar aanbiedingen en huismerken.

Dat heeft directeur D. Boer vanochtend bekendgemaakt bij de presentatie van de ,,nieuwe generatie'' winkels van Albert Heijn. Bijna de helft van de producten zijn van het huismerk van Albert Heijn. Nu is dat ongeveer 20 procent. In de nieuwe winkel is onder dat huismerk een nieuwe serie kant-en-klaarmaaltijden geïntroduceerd.

De winkel heeft een goedkope uitstraling. De vloer is van beton, het plafond is open en de prijzen van 3.000 van de 10.000 artikelen zijn lager dan bij andere winkels van Albert Heijn. Een woordvoerder wilde niet zeggen hoeveel lager de prijzen zijn. Een groot deel van de producten is uitgestald zoals bij discountformules als Aldi en Lidl.

Behalve de winkel in Heemskerk worden in de eerste helft van volgend jaar nog vier goedkope AH-supermarkten geopend. Afhankelijk van het succes van deze winkels besluit de directie of en eventueel hoe snel het aantal winkels wordt uitgebreid.

In de winkel ligt minder accent op producten van A-merkfabrikanten zoals Unilever, Coca-Cola, Douwe Egberts en Campina. Als de supermarkt een succes wordt, betekent dat omzetverlies voor deze fabrikanten.

De nieuwe supermarkt is een volgende stap in de prijzenoorlog die het bedrijf ruim twee jaar geleden begon. Albert Heijn heeft tijdens de supermarktoorlog de prijzen sterk verlaagd, waardoor forse verliezen worden gemaakt. Ongeveer 400 A-merkproducten worden onder de inkoopprijs verkocht. De nettowinstmarge van gemiddeld 10 procent op huismerken is hoger.