Siemens: meer kernenergie

Siemens Nederland rekent erop dat kernenergie de komende jaren verder kan worden uitgebreid. Dat zei bestuursvoorzitter Martin van Pernis vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers.

,,Het heeft ons verheugd dat de regering het thema kernenergie weer bespreekbaar heeft gemaakt'', aldus Van Pernis. De Duitse onderneming kreeg eerder dit jaar opdracht het vermogen van de kerncentrale in Borssele te verhogen, waardoor de opgewekte energie groeit met 30 megawatt naar 450 megawatt. ,,In Finland is al het besluit genomen om weer een centrale te bouen en daar zijn we ook bij betrokken. Finland is het voorbeeld voor Nederland.'' Siemens zegt dat met nieuwe technieken de problemen van het kernafval grotendeels kunnen worden opgelost. ,,En verder vervuilt een kerncentrale natuurlijk heel weinig, de uitstoot van gassen is nihil'', zei van Pernis. Hij onderstreepte dat Siemens ook inzet op alternatieve vormen van energie. Aan de Moerdijk verrijst medio 2006 een biocentrale met kippenmest als brandstof en in de Wieringermeer begint deze week de bouw van een windenergiecentrale, die met 133 meter de hoogste van Nederland wordt.

Siemens heeft een goed jaar achter de rug. Het bedrijf zag over het afgesloten gebroken boekjaar (1 oktober 2004 tot en met 30 september 2005) zijn nettowinst ten opzichte van vorig jaar verdubbelen van 32,4 miljoen euro naar 63,6 miljoen euro. De omzet liep met 4 procent terug van 1,44 miljard euro naar 1,38 miljard. Dat bleek vanmorgen bij de presentatie van de cijfers in Den Haag.

Siemens wist het resulaat te bereiken ondanks het feit dat ,,de prijzen van elektronica in een moordend tempo omlaag zijn gegaan'', aldus Martin van Pernis. Siemens heeft met instemming gereageerd op het besluit van de regring alsnog een kilometerheffing voor de weg in te voeren, in 2012. Siemens maakt ook apparatuur voor auto's en het openbaar vervoer. ,,Het zou een gemiste kans zijn om nu niet een systeem van beprijzing in te voeren'', aldus bestuurslid Hans Koemeester.

Siemens zegt ook dat het een ,,veel goedkoper'' systeem kan produceren dan de 2 miljard tot 4 miljard die de commissie Nouwen voor beprijzing denkt nodig te hebben. ,,We denken aan een intelligente auto, waarbij de apparatuur voor de kilometerheffing is ingebouwd in de wagen. Het kan misschien ook met behulp van mobiele telefoons'', zegt Koemeester. Siemens heeft in het Amerikaanse Seattle momenteel een pilot project voor beprijzing lopen.