Reorganisatie Foodservice bij Ahold

Supermarktconcern Ahold gaat het bedrijfsonderdeel US Foodservice reorganiseren. De divisie wordt opgesplitst. Over drie jaar moet dit onderdeel, dat voeding levert aan kantines veel winstgevender zijn.

Dit heeft Ahold vanochtend laten weten bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. US Foodservice, waar begin 2003, een grote boekhoudfraude werd ontdekt, is goed voor een derde van de omzet van Ahold. Daarentegen is de winst ongeveer een zesde.

Met de opsplitsing in twee onderdelen, een reorganisatie en een kostenreductie van ongeveer 100 miljoen dollar per jaar wil bestuurder L. Benjamin, die verantwoordelijk is voor US Foodservice, dit onderdeel na de fraudeaffaire concurrerender maken.

De herstructureringslast zal op de resultaten van het vierde kwartaal drukken. Voortaan valt onder het nieuwe onderdeel van US Foodservice, Broadline, de groothandel. Het tweede onderdeel Multi-Unit gaat zich bezighouden met de levering van producten aan grote restaurants. De maatregelen zullen een nog onbekend aantal arbeidsplaatsen kosten, liet de onderneming weten.

De levering van voeding aan grote restaurants, dat nu onder Multi-Unit valt, was in de eerste drie kwartalen verliesgevend. Ahold heeft zich ten doel gesteld om uiterlijk in 2007 Multi-Unit winstgevend te maken. Multi-Unit is verantwoordelijk voor ongeveer 15 procent van de huidige omzet bij Foodservice, die over het laatste kwartaal 4,3 miljard dollar was.

Gisteren maakte het concern bekend dat met beleggers een schikking is getroffen voor de gevolgen van de boekhoudfraude bij US Foodservice. Ahold keert 896 miljoen euro aan hen uit.

Door deze eenmalige last leed Ahold in het derde kwartaal een verlies van 239 miljoen euro bij een gelijkblijvende omzet van 10,2 miljard euro. Vorig jaar had het bedrijf een verlies van 134 miljoen euro in hetzelfde kwartaal. Zonder de kostbare schikking zou het bedrijfsresultaat 258 miljoen euro zijn, een stijging van 161 procent ten opzichte van vorig jaar.

Bestuursvoorzitter A. Moberg sprak daarom in een toelichting over ,,een goed kwartaal''. Hij wilde niets zeggen over het lopende vierde kwartaal.

Het meest winstgevende onderdeel van Ahold, de Amerikaanse supermarktketen Stop & Shop/Giant Landover, deed het beter dan analisten hadden verwacht. De omzet steeg met 2,6 procent en de winstmarge nam toe tot 5,5 procent. Het bedrijfsresultaat nam 51 procent toe tot 201 miljoen dollar.

De omzet bij Albert Heijn nam in het derde kwartaal toe met 3,3 procent tot 1,46 miljard euro, maar het bedrijfsresultaat daalde met 22 procent tot 62 miljoen euro. Het concern zei dat de belangrijkste oorzaak hiervoor de extra reclame- en promotiekosten waren. Die uitgaven zouden ook nog zo hoog blijven in het vierde kwartaal.