Te veel tegelijk mis op het spoor

Sneeuw, bevriezing van wissels en aanrijdingen veroorzaakten vrijdag chaos op het spoor. ,,Geen idee wat nu eigenlijk wáár aan de hand was.''

Eigenlijk was het gewoon te veel tegelijk, afgelopen vrijdag op het spoor. Én hevige sneeuwval, stroomstoringen en omgewaaide bomen in het oosten van het land, én een aanrijding tussen twee goederentreinen bij Utrecht Lunetten, én een zelfmoord bij Rijswijk, én aanrijdingen op spooroverwegen bij Gouda en Nijmegen, én de harde wind en regen in het westen, én bevriezing van wissels overal in het land: het kon niet op. En dan was het ook nog eens de tijd van de drukste avondspits van de week.

Het was dus niet vreemd dat duizenden spoorreizigers strandden in het grootste verkeersinfarct ooit in Nederland. Voor hen werd opvang in theaters, sporthallen en gemeentehuizen geregeld.

,,Het was zó'n chaos, we hebben geen flauw idee wat nu eigenlijk wáár aan de hand was'', zegt een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover. Toch kan niet alle chaos aan overmacht worden toegeschreven, vindt hij. Hoewel er niet veel te doen is aan ,,bomen die omvallen en hoogspanningslijnen die door ijs onbruikbaar worden'', vindt Rover wel dat ,,het heeft ontbroken aan improvisatietalent bij NS. We zijn absoluut niet tevreden over hoe de situatie is aangepakt.''

Zo kreeg de vereniging veel klachten van reizigers die gestrand waren en ,,dat niemand van NS zich om hen bekommerde''. Wat de woordvoerder van Rover ook heel vreemd vond, was dat hijzelf vrijdagavond, komend met een internationale trein vanuit Duitsland, gewoon langs Utrecht richting Amsterdam kon rijden terwijl binnenlandse reizigers op dat moment vaststonden tussen Woerden en Utrecht. Toch wil Rover met een definitief oordeel wachten tot NS en spoorbeheerder ProRail de zaken op een rijtje hebben gezet. Om die evaluatie te bespoedigen, heeft Rover aan ProRail en de NS een brief gestuurd.

Spoorbeheerder ProRail zegt in een eerste reactie (de spoorbeheerder is nog aan het evalueren) dat het grootste probleem afgelopen vrijdag was dat hulpploegen niet op de plaatsen van calamiteit konden komen omdat ,,de wegen vast stonden''. Ook NS zegt dat ,,wij de situatie van afgelopen vrijdag uiteraard gaan evalueren'', aldus een woordvoerder. NS vindt al wel dat ,,gezien de extreme situatie afgelopen vrijdag, de opvang van reizigers naar omstandigheden over het algemeen voorspoedig verlopen is''. Verder verwijst het spoorbedrijf naar ProRail ,,die het overzicht heeft van de situatie en ook verantwoordelijk is voor wissels en bijvoorbeeld voor het opruimen van omgevallen bomen''.

De vandaag opgerichte reizigersvereniging voor het openbaar vervoer, `de NV Reizigers', vindt dat er de laatste tijd te vaak chaos op het spoor ontstaat, ,,terwijl Nederland toch niet een land is met een extreem klimaat'', aldus een woordvoerder. De NV Reizigers vindt het ook wrang dat ,,reizigers die vastzaten naar huis hebben moeten bellen met het verzoek even op internet te kijken wat er aan de hand was. Dat soort informatie moet op de stations aanwezig zijn.''