Strooiwagens vast door files

Bij zulk slecht weer kunnen files niet worden voorkomen. Wel moet hulp beter toegang krijgen. ,,Alleen de snelweg overkappen zou helpen.''

Strooiwagens in Overijssel en Gelderland vertrokken rond vier uur 's nachts om `preventief' te strooien. Maar zóveel overlast hadden de medewerkers van Rijkswaterstaat niet voorzien. Kan een verkeersinfarct als afgelopen vrijdag worden voorkomen?

,,De enige manier is om de snelwegen te overkappen'', zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat, ,,Zulk extreem weer heb ik nog nooit meegemaakt.'' De snelwegen in Gelderland zijn uitgerust met speciale `sensoren' die temperatuur en zoutgehalte van het wegdek meten. ,,Zo weten we precies wanneer we opnieuw moeten strooien.'' Maar zout is alleen effectief tegen gladheid als het reageert met sneeuw en de wrijving door autobanden, anders koekt het mengsel aan. De meeste auto's stonden stil in de ochtendspits, mede door de zware sneeuwval, zodat een ijslaag ontstond. De steeds langer wordende files belemmerden strooi- en veegwagens hun werk te doen. De ochtendspits ging naadloos over in de avondspits omdat veel mensen eerder van het werk vertrokken om files vóór te zijn. Op een heuvelachtige deel van de A50 bij Apeldoorn raakten vrachtwagens aan het scharen door gladheid. Het lukte de hulpdiensten niet om de zware vehikels van de gladde helling af te halen. Ook dat veroorzaakte een magistrale file die de gehele dag zou duren. En zo werd de chaos een feit.

Het verkeersinfarct van afgelopen vrijdag heeft een aantal kritische punten aan het licht gebracht. Volgens een woordvoerder gaat Rijkswaterstaat in samenwerking met de politie ,,nadenken over oplossingen''. Bijvoorbeeld over de toegankelijkheid van snelwegen voor hulpdiensten. Op de vluchtstrook wordt minder goed gestrooid dan op de normale rijstroken, dus die is in geval van nood slecht toegankelijk. Rijkswaterstaat overweegt om bij vergelijkbare weersomstandigheden een rijstrook af te sluiten, zodat die beschikbaar kan blijven voor strooiwagens of takelwagens.

Ook is de vraag gerezen of het verstandiger is om vrachtwagens van de weg te halen bij zware sneeuwval of andere riskante weersomstandigheden. En of dat misschien met zachte dwang, onder politiebegeleiding, zou moeten gebeuren. De ANWB heeft al eerder gepleit om vrachtwagens bij veel sneeuw van de weg te halen. In Duitsland gebeurt dat al langer. Helemaal zonder problemen is dat niet, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat: ,,In welk geval besluit je om vrachtwagens naar een parkeerterrein te leiden? Het sneeuwt wel vaker in Nederland, in de meeste gevallen gaat het wèl goed.''

Rijkswaterstaat benadrukt dat de weggebruiker ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Op de radio is steeds gewaarschuwd voor files en gladheid. De ANWB heeft ,,tot diep in de nacht'' verkeersinformatie verstrekt, en vindt zelf dat die dienstverlening ,,niet beter gekund had''. Meer dan waarschuwen kon de ANWB niet : ,,Tegen zo'n extreme situatie, is ons wegennet niet opgewassen.''