Lada-fabriek naar staatsbedrijf

Het Russische agentschap voor wapenexport Rosoboronexport heeft een meerderheidsbelang genomen in autofabriek Avtovaz, bekend van de Lada- en Zjigoeli-auto's.

Rosoboronexport kocht voor 700 miljoen dollar (598,5 miljoen euro) bijna 62 procent aandelen in Avtovaz, zo meldde de krant Kommersant. Staatsbank Vnesjtorgbank financiert de transactie. De gouverneur van de regio Samara, waar de autofabriek gevestigd is, bevestigde eerder al dat het staatsagentschap Avtovaz ,,de facto al controleert, maar nog niet juridisch''.

Uit deze nieuwe `quasi-nationalisatie', zoals een liberale economische adviseur van de Russische president Poetin het noemt, blijkt dat Ruslands nieuwe staatskapitalisme zich niet tot de energiesector beperkt. Behalve de annexatie van olieconcerns Yukos en Sibneft door staatsbedrijven Rosneft en Gazprom werd onlangs machinefabriek Silovije Machini door staatselektriciteitsbedrijf RAO-UES binnengehaald. Het Duitse Siemens, dat het bedrijf niet mocht kopen, zint nu op een belang van 25 procent plus één aandeel in Silovije Machini. De Russische auto-industrie behoort nu kennelijk ook tot de `strategische sectoren' die het Kremlin onder staatscuratele wenst.

Analisten vermoeden dat staatsagentschap Rosoboronexport zich met de acquisitie van Avtovaz indekt tegen slinkende wapenexport. Het agentschap, dat vooral teert op oude sovjettechnologie, exporteerde dit jaar voor 5 miljard dollar aan wapens, vooral aan grootafnemers India en China. In 2004 was dat 5,8 miljard dollar. Het agentschap staat onder leiding van Sergej Tsjemezov, een KGB-agent die eind de jaren tachtig met Poetin in Oost-Duitsland diende.

Voor het kwakkelende Avtovaz is de overname gunstig. Het betekent mogelijk een kapitaalinjectie en staatsprotectie, via tariefmuren, tegen de concurrentie: tweedehands auto's uit Europa, Korea en Japan. De auto's van Avtovaz zijn goedkoop, maar van lage kwaliteit. Het bedrijf werd ruim een decennium financieel uitgehold door de omstreden `oligarch' Berezovski, die winsten wegsluisde naar verkoopbedrijven.