Musical Phantom breekt alle records

De musical The Phantom of the Opera staat op het punt alle Broadway-records te verbreken. Als op 9 januari in het Majestic Theatre in New York de 7486ste voorstelling wordt gespeeld, is de show de langst lopende Broadway-productie aller tijden. Dit record staat nu nog op naam van de zang- en dansmusical Cats, waar in september 2000 een eind aan kwam na achttien jaar en 7485 voorstellingen.

The Phantom of the Opera, het melodramatische verhaal over een mismaakte man die gemaskerd en getergd door de catacomben van de Parijse opera ronddoolde, is in de belangrijkste theaterwijk ter wereld al sinds de première, in 1988, een kassucces. Circa 11 miljoen mensen hebben de voorstelling in New York inmiddels gezien. Met een omzet van bijna 600 miljoen dollar is The Phantom ook de Broadway-show met de hoogste opbrengst ooit. De mijlpaal wordt op 9 januari, na afloop van de show, gevierd met een gemaskerd bal in het Waldorf-Astoria hotel.

Voor componist Andrew Lloyd Webber is het record nog indrukwekkender, omdat hij ook de muziek voor Cats schreef. Hij onttroont zodoende zichzelf. Op de derde plaats op de ranglijst van langst lopende Broadway-shows staat nog steeds het op de avonturenroman van Victor Hugo gebaseerde Les Miserables van het Franse duo Alain Boublil en Claude-Michel Schönberg, met 6680 voorstellingen. De vierde is A Chorus Line (6137), terwijl het scabreuze Oh Calcutta! (5959) op de vijfde plaats prijkt. Zelfs beroemde musicals als My fair lady, Hair en The Sound of Music staan veel lager op de lijst.

Ook in Londen, waar Lloyd Webber zijn creatie negentien jaar geleden ten doop hield, wordt The Phantom nog steeds elke avond gespeeld. Het Londense record is echter nog steeds in handen van Les Miserables, dat volgende week in het Queen's Theatre zijn twintigjarig jubileum viert en nog lang niet lijkt uitgespeeld.

Maar het Nederlandse record staat wel op naam van The Phantom. Hier stond de show twee jaar lang (1094 voorstellingen) in het Circustheater in Scheveningen, vaak met Henk Poort als het spook van de opera. Toen in 1996 het doek viel, had de voorstelling 1,8 miljoen bezoekers getrokken – twee keer zo veel als de laatste James Bond-film, voegde producent Joop van den Ende er trots aan toe.

Het succes van The Phantom is volgens Harold Prince, de oorspronkelijke regisseur van de show `escapisme'. ,,En dat is zo gek niet, als je bedenkt dat we nu in gruwelijkste tijd leven die ik kan me kan herinneren.''