Kleuters

Sieneke Goorhuis en Bas Levering vinden de prestatiedruk in het kleuteronderwijs te groot. Sinds dat is opgegaan in de basisschool (in 1985) zouden de kleuters nog maar weinig mogen spelen en vooral moeten leren. En dat maakt kinderen onzeker en verlaagt hun zelfvertrouwen, althans dat zeggen Goorhuis en Levering. Of ze gelijk hebben, weet ik niet (ze verwijzen niet naar onderzoek) maar ik vind het vreemd dat ze, met name vanwege dat belangrijke zelfvertrouwen, de nieuwe basisschool nu juist niet omarmen.

Want wat blijkt? Sinds die is ingevoerd, is het percentage kinderen dat blijft zitten in groep 3 gedaald van 11 naar 2,4 procent. En als er nu één vijand van het zelfvertrouwen van kinderen is, dan is het wel het zittenblijven. Duidelijker kan de school het niet zeggen: `je presteert onder de maat, doe jij het nog maar eens een jaartje over'. Het percentage kinderen dat deze ontmoedigende mededeling krijgt, is sinds de invoering van de basisschool dus sensationeel gedaald. Als dat geen goed nieuws is voor de hoeders van het zelfvertrouwen, dan weet ik het niet.