Kamermeerderheid voor kilometerheffing als wegenbelasting wordt afgeschaft

De Tweede Kamer debatteert maandag met minister Peijs (Verkeer, CDA) over de Nota mobiliteit, waarin zij voorstelt om de zogenoemde kilometerheffing vooralsnog niet in te voeren. Invoering zou eenmalig 2,1 tot 3,8 miljard euro kosten en daarna jaarlijks een miljard euro. Het kabinet wil verder onderzoek naar verlaging van de kosten, en wil in de tussentijd specifieke knelpunten wegnemen door meer investeringen in wegen. Een Kamermeerderheid van CDA, VVD en LPF liet bij de presentatie van de nota, begin september, weten uitstel te steunen. PvdA en GroenLinks hadden kritiek.

Kamerlid Van Hijum (CDA) licht toe voorstander te zijn van de heffing mits belastingen die automobilisten betalen (de BPM en de wegenbelasting) worden afgeschaft. Op het platteland zou autorijden goedkoper moeten worden. ,,Daar zijn mensen ook afhankelijker van de auto.'' De kosten vindt hij wel een probleem. Het CDA zegt niet te verwachten dat door de kilometerheffing de files zullen verdwijnen. ,,Maar het wordt eerlijker en transparanter dan de huidige belastingen, en bevordert een bewuster gebruik van de auto.''

De PvdA vindt dat zo snel mogelijk met het beprijzen, zoals de kilometerheffing ook wel wordt genoemd, moet worden begonnen. ,,Er is nu vooral gedoe over de invoerings- en exploitatiekosten'', zegt Kamerlid Verdaas (PvdA), ,,maar er wordt te weinig gekeken naar de baten. Per jaar brengt het een half tot een heel miljard euro op, en bovendien bespaar je op termijn veel geld aan infrastructuur die niet aangelegd hoeft te worden.'' De techniek voor de kilometerheffing is volgens Verdaas ,,bijna gratis te krijgen''. ,,In nieuwe auto's zit het al standaard ingebouwd, bijvoorbeeld in navigatieapparatuur.''

De VVD vindt net als het CDA dat de bestaande belastingen voor automobilisten moeten worden afgeschaft bij kilometerheffing. De opbrengst mag volgens Kamerlid Hofstra alleen worden gebruikt voor een wegenfonds waaruit aanleg en onderhoud van wegen worden betaald. ,,Ook moet eerst de grote achterstand aan wegcapaciteit en openbaar vervoer in de Randstad worden weggewerkt. En het systeem moet een factor tien goedkoper zijn dan nu is berekend.''