Alexander van Slobbe is terug

In zijn salon in Amsterdam zagen Jetty Ferwerda (tekst) en Peter Stigter (foto's) de nieuwe, luxe collectie van Van Slobbe

Er waren tijden dat de naam Alexander van Slobbe (46) heel wat internationale modeharten sneller deed kloppen, met name in Japan. Sterker: hij was en is er een heuse ster, want modernist en voortrekker van de Nederlandse stijl-pur-sang. Hij is het die het pad vrijmaakte voor al die andere jonge Nederlandse ontwerpers die het ook internationaal wilden maken. Zoals een Niels Klavers, een Saskia van Drimmelen, een Oscar-Suleyman. Er was in de jaren negentig zelfs sprake van een Dutch wave. Maar eigenlijk plukte alleen Van Slobbe er de vruchten van, met zijn labels Orson+Bodil en met name SO.

Maar ineens was hij van het internationale modetoneel verdwenen. Hij trok zich zelfs terug uit Japan, omdat hij al het gedoe zat was. Wel bleef hij op Nederlandse bodem actief, wat heet: hij is zo'n beetje de godfather van een hele generatie modestudenten, zeker sinds hij hoofd is van de afdeling modevormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Hij ging samenwerken met Claudy Jongstra en ontwerpt sinds 2002 een collectie schoenen en herenkleding voor het sportmerk Puma. Maar je hebt designersbloed of niet en Van Slobbe heeft de draad weer opgepikt door zijn allereerste label, Orson+Bodil, nieuw leven in te blazen.

Vorig jaar opende hij een winkel/atelier in Amsterdam en presenteerde hij remakes van oude creaties. Vorige week was er een bescheiden huiskamerpresentatie in zijn salon aan de Herengracht. Van Slobbe wil het voorlopig klein en luxe houden. Wat hij liet zien deed bijna couture-achtig aan. En daar gingen de harten van het groepje Nederlandse modeliefhebbers dat aanwezig was, weer sneller van kloppen.

Van Slobbe's sobere, architectonisch stijl is onder invloed van de tijd losser en zachter geworden en dat is helemaal niet erg. Van Slobbe wil vrouwen met deze kleren de `broze kracht van porselein' geven en hij doet dat door het gebruik van hoge Empire-kragen, bolle Biedermeier-silhouetten, sluike, lichte stoffen en veel wit. Ook werkte hij weer samen met andere ontwerpers en disciplines: samen met de Koninklijke Tichelaar ontwikkelde hij een porseleinen knoop, met schoenontwerper Jan Jansen bedacht hij een nieuwe schoen en samen met het Textielmuseum in Tilburg maakte hij een katoenen damast met daarin de geschiedenis van Orson+Bodil geweven. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

In een commentaar na afloop van de show zei Van Slobbe dat hij voorzichtig wil beginnen en nog geen plannen heeft zijn vrouwenlabel uit te breiden. Hij wil het exclusief houden. En gezien de stand van zaken in de internationale mode is dat helemaal niet zo gek. Daar komen commerciele labels als Prada en Balenciaga met steeds exclusievere collecties. De reden: plagiaat voorkomen.