`Ik ben meer gaan relativeren'

Zangeres Trijntje Oosterhuis richtte in haar huis een eigen studio in. Daar nam ze haar nieuwste cd `See You As I Do' op. Dit weekend treedt ze twee keer op in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Met de huidige stand van de techniek is het niet meer zo moeilijk om een studio aan huis te bouwen, zegt Trijntje Oosterhuis in haar Amsterdamse woning. De technische verschillen met professionele studio's buitenshuis zijn te overzien, maar qua sfeer maakt zo'n aanpak wel degelijk uit. See You As I Do zou beslist anders zijn uitgepakt als ze ervoor naar een grote studio had moeten reizen, meent ze.

,,Het was vooral veel rustiger. Je hebt veel minder last van tijdsdruk, je hebt niet het idee dat, met de klok, ook de studiorekening doortikt. Dat werkt een stuk prettiger. Ja, je hoort de tram langskomen. Maar toen ik laatst met Toots Thielemans in Wisseloord zat, hoorde je de drummer van twee deuren verderop erdoorheen rossen, en dat kwam ook op de band. En dan zit je in Wisseloord, voor vijftienhonderd euro per dag!''

Trijntje is ver gekomen, sinds de prille dagen van de groep Total Touch, ,,toen mijn broer Tjeerd en ik onze spullen in een winkelwagenje laadden om ergens te spelen voor consumptiebonnen''. In die begintijd was ze heel gelukkig, zegt ze, maar het succes had ook minder prettige kanten. ,,Ik was nog maar een puber. Ik ging in die tijd het huis uit, het ging uit met mijn vriendje, noem maar op. Er gebeurde van alles met me, en ik kon geen kroeg binnenlopen of ik hoorde mijn eigen liedje. Ik heb mezelf in die tijd heel erg afgevraagd: wil ik dit allemaal wel? Nou, ik ben erachter gekomen dat ik echt heel graag zing.''

De nummers van See You As I Do zijn voor een deel juist buitenshuis geschreven, in relatief anonieme omgevingen als studio's en hotelkamers. Oosterhuis reisde naar Londen en New York om met cracks als Kit Hain (ooit van hitduo Marshall & Hain) aan het componeren te slaan. ,,Maar omdat ik op een gegeven moment hoogzwanger was, hebben we thuis verder geschreven. Elke muzikant kent de frustratie van de magische sfeer op de oorspronkelijke demo, die zo vaak verloren gaat in een echte studio. Omdat je dat gevoel niet meer kunt reproduceren. Ik wou de mogelijkheid om die demo meteen met goede spullen op te nemen, zodat je die in het eindresultaat kon gebruiken. Daar begon het mee. Het heeft mijn leven heel gemakkelijk gemaakt.''

Dat moet zijn weerslag wel hebben gehad op het behoorlijk ontspannen klinkende See You As I Do , waarop Oosterhuis stemacrobatiek en andere staaltjes van vocale krachtpatserij achterwege laat en haar stem nadrukkelijk in dienst stelt van de liedjes. ,,Dit was de plaat die ik wou maken: kwaliteitspop, intiem, een beetje singer-songwriter-achtig. Mede door de geboorte van mijn kind ben ik meer gaan relativeren. Daardoor is deze plaat misschien wel simpeler, minder prestigieus geworden. Qua status kan ik in Nederland niet veel meer bereiken, qua muzikale groei en verdieping wel. Dat is wat ik zoek: minder bombast, meer dat verstilde. Iedereen weet nou wel dat ik kan zingen. Die Trijntje kan alles met haar stem, zegt iedereen altijd. Ik vind het veel leuker om te horen dat iemand kippenvel heeft gekregen van een liedje.''

Trijntje Oosterhuis: See You As I Do (EMI). Optredens: 25 en 26/11, Heineken Music Hall, Amsterdam