Deze merken zijn in 2015 het meest gestegen in waarde

foto Reuters

Apple is het meest waardevolle merk ter wereld, je hebt het vast al voorbij zien komen. Mediabureau Millward Brown heeft voor de tiende keer zijn jaarlijkse merkenranglijst gepubliceerd. Apple op 1, Google op 2 en Microsoft op 3. De merken schuiven nogal heen en weer over de jaren. Dat maakt het een goede graadmeter voor de prestaties van een bedrijf.

Maar wat zijn relatief de grootste stijgers op de lijst van 2015? In het groen: het groeicijfer ten opzichte van vorig jaar. In het wit: de merkwaarde.

1. Facebook

foto Reuters

foto Reuters

Het sociale netwerk lukt het om toch relevant te blijven voor de jongere gebruikers, voornamelijk door de overname van WhatsApp en verbetering van de mobiele site. Meer dan 1 miljard mensen gebruiken wereldwijd Facebook.

2. Apple

foto AP

foto AP

Het succes van Apple op de lijst is te danken aan de introductie van de iPhone6 en 6Plus. Daarna rapporteerde Apple een kwartaalwinst van 18 miljard dollar, de hoogste winst ooit voor een beursgenoteerd bedrijf.

3. Intel

foto Intel

foto Intel

Intel draait ook al jaren mee. Het bedrijf richt zich naast de chip steeds meer op de cloud, maar profiteert ook van de weer oplevende pc-markt.

4. Chipotle

foto AP

foto AP

De enige restaurantketen die snel genoeg steeg voor deze lijst, die behoorlijk wordt gedomineerd door tech-bedrijven. Chipotle speelt heel handig in op de gezondere voedseltrend, en brengt die aan de (jonge)man via de niet-traditionele reclamekanalen.

5. China Life

foto Bloomberg

foto Bloomberg

De verklaring voor de groei van deze verzekeringsmaatschappij is vrij eenvoudig: er zijn heel veel Chinezen. Maar het komt ook doordat China Life naast verzekeringen uitbreidt naar allerlei andere financiële diensten. Daarmee springt het handig in op China’s snel groeiende middenklasse.

6. Audi

foto Reuters

foto Reuters

Audi had een goed jaar. Het richt zich meer op het luxesegment, en wist bovendien de Chinese markt te veroveren: bijna 20 procent meer verkochte auto’s op die markt.

7. Tencent

foto Bloomberg

foto Bloomberg

China’s Facebook. In de ranglijst het sterkste merk van China, nog boven die andere gigant Alibaba.

8. CPIC

foto Bloomberg

foto Bloomberg

Ook een verzekeringsmaatschappij. Ook dezelfde verklaring: goed ingespeeld op de gigantische markt. Bovendien is het concept van een verzekering vrij nieuw in China, waardoor de markt nog lang niet verzadigd is.

9. Verizon

flickr.com/wallyg

flickr.com/wallyg

Verizons koers schoot afgelopen jaar omhoog, nadat het bedrijf Verizon Wireless overnam van Vodafone. Bovendien kocht de provider deze maand AOL (je weet wel, die internetgigant uit de tijd van de gulden) voor 3,8 miljard euro - een geweldig koopje. Allemaal goed nieuws voor de merkwaarde.

10. Baidu

foto Bloomberg

foto Bloomberg

Baidu is de Chinese zoekmachine. Vooral op mobiel doet het bedrijf het goed. Sinds afgelopen wordt er meer mobiel gezocht dan op een desktop-computer, en Baidu sprong hier handig op in. De site heeft nu 500 miljoen actieve gebruikers.