Merknaam liefst als eigen naam

Mensen kiezen graag merkartikelen waarin de letters van hun eigen naam voorkomen. Onderzoekers van het INSEAD in Fontainebleau en van de universiteit van Buffalo lieten proefpersonen een Japans zoutje eten en hen er daarna een geschikte naam voor kiezen. Ze hadden de keuze tussen een merknaam die begon met de eerste drie letters van hun eigen naam en een merknaam die begon met de beginletters van een andere naam. De proefpersonen die vlak daarvoor iets hadden moeten schrijven over een minder goede eigenschap van zichzelf, hadden vaker een voorkeur voor het merk met eigen naamletters. In een ander experiment ging het om een fictief sportdrankje en werd de mate van dorst gemanipuleerd. Het naamletter-effect bleek zich voor te doen bij mensen die redelijk wat dorst hadden, maar niet bij mensen zonder dorst en ook niet bij mensen met heel veel dorst. Het effect was dus vrij subtiel en wordt snel verdrongen door andere, veel sterkere factoren. Zo zal het ook wel gaan met dat andere, al langer bekende naameffect: Amerikaanse tandartsen (dentists) heten vaker dan toevallig Dennis. En mensen die Louis heten hebben een voorkeur om in de loop van hun leven naar Louisiana te verhuizen.