Landschapsschilders

Museum De Paviljoens in Almere maakte een tentoonstelling van hedendaagse schilderkunst die geïnspireerd is op het beroemde kunstkritische essay uit 1863 van Charles Baudelaire (1827-'67), Le peintre de la vie moderne. In deze reeks artikelen ontwikkelt Baudelaire een samenhangende visie op het nieuwe begrip `moderniteit' en op wat hij beschouwde als de taak van de moderne kunstenaar. Moderniteit was voor Baudelaire het tegenovergestelde van de kunstopvatting die uitgedragen werd door de machtige Franse kunstacademie. De schilder diende volgens hem de schoonheid van het hedendaagse leven tot uitdrukking te brengen en niet, zoals de traditie wilde, het tijdloos schone. Op de expositie zijn de schilderijen in rijen boven elkaar opgehangen. Ze bedekken iedere plek van de zes meter hoge wanden. De tentoonstellingspraktijk van de negentiende-eeuwse Salon, de regelmatig terugkerende presentatie van eigentijdse schilderkunst in Parijs, diende als voorbeeld. In Almere hangen ongeveer honderd schilderijen van tien jonge schilders, afkomstig uit Duitsland (6), Zwitserland (1), Amerika (1) en Nederland (2). Een groter contrast dan tussen het Parijs van Baudelaire en Almere op zondagmiddag is niet denkbaar. De Paviljoens liggen te midden van bedrijfspanden en braakliggende terreinen. De wereld die de tentoonstelling laat zien lijkt sprekend op dit Almere. Hoge flats, industriële gebouwen, verlaten steden, kunstmatige landschappen; hier wordt de teloorgang van het modernistische utopia in beeld gebracht.

De schilder van het moderne leven tot 19 maart in Museum De Paviljoens, Odeonstraat 3-5, Almere. Wo, za en zo 12-17u, do en vr 12-21u