`Ik hou van mijn monsters'

De Argentijnse kunstenaar Dolores Zorreguieta, halfzus van prinses Máxima, exposeert vanaf morgen in het Amstelveense Cobra Museum: ,,Liefde loopt vaak op horror uit.''

Vijfentachtig hompen bloederig vlees beplakt met pleisters hangen in vijf rechte rijen aan het plafond. Wounds heten ze. Ze zijn van kunststof en ze lijken op rollades. Of op menselijke resten na een massamoord.

Kunstenaar Dolores Zorreguieta beschouwt deze installatie uit 1994 als een sleutelwerk in haar oeuvre: ,,Daarvoor maakte ik hele andere dingen en wat ik daarna maakte, vloeit uit Wounds voort. Met Wounds had ik mijn persoonlijke stijl gevonden. Toen ik Wounds voor het eerst liet zien in New York, bracht iedereen het meteen in verband met de misdaden van de Argentijnse junta in de jaren zeventig. Dat is opmerkelijk want niemand wist wie mijn vader was. Blijkbaar was de associatie: Argentijnse + bloed = junta.''

In het Amstelveense Cobra Museum is vanaf vrijdag de expostie Love/ Romance van de Argentijnse beeldend kunstenaar Dolores Zorreguieta (Buenos Aires, 1965) te zien; inderdaad, halfzus van prinses Máxima en dochter van Jorge Zorreguieta, in de jaren zeventig minister van landbouw onder dictator Videla. Dolores Zorreguiete is de dochter uit diens eerste huwelijk: ,,Mijn vader ging weg toen ik nog een peuter was, ik heb geen herinneringen aan die tijd. Hij heeft dus nooit een bepalende rol op mijn opvoeding gespeeld. Ik ben gevormd door mijn moeder, een docent filosofie die mij onderdompelde in cultuur.''

Gaat `Wounds' inderdaad over de Vuile Oorlog van het regime Videla?

,,Ik wil natuurlijk dat het werk een veel bredere, minder eenduidige betekenis heeft, maar toen ik het maakte had ik inderdaad de Vuile Oorlog in mijn achterhoofd. Wounds bestaat uit ernstige verwondingen waarop pleisters zijn geplakt, in een onzinnige poging om ze te bedekken, zodat je ze niet onder ogen hoeft te zien. Maar het bloed komt in overweldigende hoeveelheden uit die wonden gelopen, de pleisters worden ermee doordrenkt. Dat leek me wel een aardige metafoor voor hoe Argentinië met de moorden uit de jaren zeventig omgaat.''

Zorrgeuieta's expositie heet Love/ Romance maar hij hangt vol objecten die eruitzien alsof ze uit bloederige hompen vlees zijn geschapen; rekwisieten van een griezelfilm vervaardigd door een vrouw met een fantasie die even sterk als haar maag is en even zwart als haar gevoel voor humor. Naast de Wounds is er nog een vangnet van uitgerekte darmen en een beddensprei van aaneengenaaide plakjes vlees te zien. En Honeymoon: een meterslange homp die doet denken aan het monster uit de film Alien.

Waarom heet dit werk `Honeymoon'? Het oogt meer als de restanten van een uit de hand gelopen bevalling.

,,Het zijn twee huidloze ruimtewezens die de liefde bedrijven. Ik associeer het met de gewelddadigheid waarmee bijvoorbeeld insecten paren. Maar uw associatie vind ik ook wel mooi; bevallingen zijn zeer gewelddadige gebeurtenissen, de dood ligt altijd op de loer.''

Maar wat heeft dit griezelkabinet met liefde te maken?

,,De liefde is zelden zoet. Ik laat zien waar romances vaak op uitlopen. Horror, overheersing, macht kunnen makkelijk een liefde binnendringen. Over het algemeen verbeeld ik op plastische, concrete wijze abstracte angsten. De kleine roze monstertjes die voornamelijk uit rooftanden bestaan bijvoorbeeld, zijn mensen die tot hun meest primitieve vorm zijn teruggebracht, maar het zijn ook verbeeldingen van mijn eigen angsten. Ik vind dat iedere kunstenaar een nieuw monster moet ontdekken. De meeste mensen vinden de mijne afstotend, maar ik hou van mijn monsters.''

Houdt u van uw angsten?

,,Nee, maar ik respecteer ze. Ik moet ze overwinnen om niet verlamd te raken, maar ze vormen ook mijn drijfveer.''

Op het schilderij `Loli and the Monster' bent u zelf als kind te zien, met daarnaast een griezelig wezen. Had u zo'n gruwelijke jeugd?

,,Bijna ieder kind groeit op in een kamer vol monsters. Ze zijn er doodsbang voor, maar ze worden er ook door aangetrokken. Volwassenen hebben aanvankelijk vaak een afkeer van mijn monsters, kinderen accepteren ze sneller. Ze zien ze als speelgoed.''

Het lijkt erop dat u eerder hier bent uitgenodigd wegens uw beroemde zus dan wegens uw werk. Vindt u dat erg?,,Ik krijg inderdaad veel meer aandacht sinds mijn zuster prinses is. Maar dat geeft niet: als ik hoe dan ook maar aandacht krijg voor mijn kunst. Wanneer de mensen eenmaal kijken, moet de kunst toch zelf het werk doen.

,,De aandacht voor mij als `de zus van' beschouw ik verder als behorende tot alle heisa die eromheen hoort, en waar ik verder toch geen vat op heb. Ik concentreer me op mijn kunst.''

Komt uw zuster morgen op de opening?,,Jazeker, ik ken haar goed. In de tijd dat we allebei in New York woonden, kwam ze al naar mijn exposities. Ze heeft ook wel wat van mij thuis hangen. Ze houdt vooral van mijn schilderijen.''

Heeft u prinses Amalia ook een tandenmonstertjes gegeven?

,,Nee, de monstertjes hou ik zelf. Dat zijn mijn kinderen.''

Dolores Zotreguieta: Love/ Romance. T/m 26 februari 2006. Cobra Museum, Sandbergplein 1, Amstelveen. Info: 020-5475050, wwww.cobra-museum.nl.