`Iedereen gaat last krijgen van Dubai'

Air France-KLM presteert beter dan zijn Europese concurrenten. Maar de grootste aanval op de leidende positie van het bedrijf komt op termijn uit het Midden-Oosten, zo vreest topman Spinetta.

Jean-Cyril Spinetta, de bestuursvoorzitter van Air France-KLM staat niet bekend om zijn boude uitspraken. De kleine Fransman formuleert voorzichtig, met veel omhaal van woorden. Stoere taal heeft hij ook niet nodig: het gaat goed met zijn bedrijf.

Air France-KLM profiteert van de groei in de luchtvaart. Kan uw bedrijf zich ook redden in moeilijker tijden?

,,Die ervaring hebben we nog niet, maar ik maak me er geen zorgen over. We zijn efficiënt, we werken goed samen. Onze synergie ligt hoger dan we hadden verwacht. Ik zie daarom geen obstakels in de nabije of verre toekomst voor ons. We hebben wel eens problemen, maar we vinden altijd gemakkelijk een oplossing. Ik heb in het management van de holding een beslissende stem, maar die heb ik nog nooit gebruikt.''

De hoge olieprijs drukt zwaar op de luchtvaart. Waarom heeft Air France-KLM daar weinig last van?

,,Ons beleid van hedging [brandstof van te voren inkopen tegen een vaste prijs, red.] is erg goed geweest. We hedgen 60 procent van onze brandstofconsumptie in 2006-2007 tegen een gemiddelde prijs van 44 dollar per vat, terwijl de huidige marktprijs op 55 dollar ligt. Weliswaar was onze brandstofrekening in het eerste halfjaar 1,4 miljard euro hoger dan vorig jaar, maar onze gemiddelde bezettingsgraad steeg ook, zodat de opbrengst per stoel steeg. Het aandeel eerste klas en business class lag zelfs hoger dan voorheen.''

Moeten passagiers straks meer voor hun tickets betalen door de dure olie?

,,Nee, dat denk ik niet. Onze normale ticketprijs ligt, afgezien van een inflatiecorrectie, ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. Ook voor 2006 voorzie ik geen stijging van de basistarieven. Passagiers betalen wel een brandstoftoeslag. Ik denk dat de meeste mensen begrijpen dat we niet anders kunnen. Maar zodra de brandstofprijs weer daalt, zullen ook de toeslagen dalen of helemaal verdwijnen.''

Wat is uw visie op wat er in het Midden-Oosten gebeurt? Vormen Dubai en andere oliestaten een bedreiging?

,,Ja, deze bedreiging geldt voor alle grote luchtvaartmaatschappijen in Europa en elders. Ik ben niet tegen concurrentie, die motiveert ons en houdt ons scherp. Maar er moet wel sprake zijn van gelijke kansen en gelijke regels en dat is nu niet het geval. Het is niet mijn taak om dit te controleren, dat moet de Europese Commissie of een ander regulerend lichaam doen. In het Midden-Oosten wordt de luchtvaart niet zoals in West-Europa betaald door de gebruikers, maar voor een groot deel door regeringen.''

Is er sprake van oneerlijke concurrentie?

,,Als je ziet welke tarieven wij betalen op de luchthavens van Parijs, Amsterdam of Frankfurt en je vergelijkt dat met Dubai, dan zie je dat de regels niet overal hetzelfde zijn.''

U heeft ook kritiek geleverd op de prijsvechters. Spelen Ryanair en Easyjet in uw ogen wel eerlijk spel?

,,Prijsvechters krijgen op veel luchthavens lagere tarieven dan gebruikelijk was. Wij willen ook graag lagere tarieven, maar we krijgen ze niet. Het verschil kan heel groot zijn. Op sommige plaatsen betalen prijsvechters 1 euro havengeld per passagier en wij 8 euro. Dat is niet acceptabel voor ons. Zij betalen marginale kosten en wij de volle mep.''

Schiphol heeft nu een aparte pier voor prijsvechters, maar uw eigen dochter Transavia krijgt geen toegang. Wat vindt u daarvan?

,,Dat is een vreemde situatie.''

Transavia zou graag in en vanuit Frankrijk binnenlands verkeer en charters verzorgen. Maken ze kans?

,,Ja, dat zou kunnen. Het is heel simpel: we hebben een groep en Transavia maakt er deel van uit. Elke economische entiteit binnen de groep is verantwoordelijk voor de eigen winstgevendheid, maar de strategie wordt door de groep bepaald. Als deel van een gemeenschappelijke strategie kan uitbreiding van de operaties van Transavia worden besproken, maar het staat nu niet op de agenda.''

Waar staat uw onderneming in 2010?

,,Wij zullen groeien in capaciteit met 5 procent per jaar. Ons doel is het verbeteren van de winstgevendheid, die is belangrijker dan het winnen van marktaandeel. In vijf jaar tijd zal er veel zijn veranderd in het landschap van onze industrie en ook in de relaties met onze Amerikaanse partners. Ik verwacht in Europa een verdere consolidatie. Air France-KLM zal, zoals het nu lijkt, steeds meer een leidende rol gaan vervullen.''