Dubai bedreiging Air France-KLM

Bij Air France-KLM bestaat grote weerstand tegen de plannen van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) voor het bouwen van nieuwe infrastructuur voor de luchtvaart. Topman Jean-Cyril Spinetta is dan ook slecht te spreken over de miljardensteun die het oliestaatje aan de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij Emirates geeft.

,,De regels zijn niet voor iedereen hetzelfde'', zegt Spinetta in een vraaggesprek met deze krant, ,,het is de taak van de Europese Commissie om ervoor te zorgen dat dat wel gebeurt.''

De golfstaten investeren nu vele miljarden euro's, afkomstig uit de hoge olie-opbrengsten, in luchthavens en vliegtuigen. Deze week werd bekend dat in Dubai een geheel nieuwe luchthaven zal worden gebouwd, waarvoor 7,1 miljard euro is gereserveerd. Jebel Ali International moet de grootste luchthaven ter wereld worden met een capaciteit van 120 miljoen passagiers per jaar. In het emiraat zelf wonen 1,7 miljoen mensen.

Emirates bestelde deze week 42 Boeing 777-vliegtuigen; eerder al schafte de luchtvaartmaatschappij 43 exemplaren aan van het grootste vliegtuig ter wereld: de Airbus A380. De maatschappij krijgt hiermee een reusachtige luchtvloot, die de reisbehoefte in de emiraten verre overstijgt. In de golfstaten zijn bovendien drie andere grote luchtvaartmaatschappijen actief.

De enige manier om deze luchthavens en vliegtuigen te gelde te maken is op grote intercontinentale routes te gaan vliegen, en dat is precies waar Air France-KLM bang voor is. Spinetta: ,,Deze dreiging geldt niet alleen voor ons, maar voor alle grote luchtvaartmaatschappijen in Europa.'' De internationale luchtvaart is nog niet volledig geliberaliseerd. Dit houdt in dat maatschappijen niet op langeafstandsroutes mogen vliegen zonder het thuisland van de luchtvaartmaatschappij aan te doen. Het streven van de maatschappijen in de golfstaten is daarom passagiers te verleiden tot een tussenstop, met lage tarieven en grote winkelparadijzen in het verschiet. Emirates mag bijvoorbeeld niet rechtstreeks van Amsterdam naar Tokio vliegen, maar wel met een stop in Dubai.

De opkomst van de golfstaten is ook een bedreiging voor Europese luchthavens. Leo van Wijk, bestuursvoorzitter van KLM en tweede man in de holding Air France-KLM, denkt dat vooral Schiphol, dat ook sterk afhankelijk is van overstappende passagiers, te lijden zal hebben onder Dubai.

Dubai: pagina 17