Spelen in een film

Filmstudio's en gamesfabrikanten werken steeds nauwer samen. Vooral de spelletjesmakers zijn enthousiast.

Met het geflits van tientallen camera's rondom de rode loper van Theater Tuschinski in Amsterdam bereikte de hype rond tovenaarsleerling Harry Potter afgelopen maandagavond een voorlopig hoogtepunt. Tientallen Nederlandse beroemdheden waren aanwezig bij de première van Harry Potter and the Goblet of Fire. In de nacht van vrijdag op zaterdag hadden boekhandels hun deuren al opengegooid om Harry Potter en de halfbloed prins, het zesde boek uit de reeks, aan de fans te verkopen.

Het marketinggeweld bleef niet beperkt tot film en boek. Eerder deze maand bracht Warner Brothers samen met fabrikant Electronic Arts (EA) het computerspel Harry Potter en de vuurbeker uit. In dit spel kan de gamer kiezen of hij als Harry, Ron of Hermelien de toverstaf ter hand neemt om kwaadwillende wezens van zich af te slaan.

Wilco Wolfers, directeur van Warner Brothers Nederland, ziet het spel als een onderdeel van de algehele marketingcampagne rondom de film. ,,Concrete cijfers over de impact van de verkoop van spelletjes op het bezoek van onze films hebben we niet.'' Verder wil hij over de samenwerking met EA weinig kwijt. ,,Die wordt geïnitieerd in Amerika.''

Bij Electronic Arts zijn ze een stuk enthousiaster, en spraakzamer, over het oprukkende fenomeen van de verknoping van films en computergames. De grootste gamesproducent ter wereld loopt voorop binnen dit segment, en trok onlangs zelfs regisseur Steven Spielberg aan om drie unieke spellen te ontwikkelen, geen spin-offs dus van bestaande films.

Pien Ooms, productmanager van EA Benelux, denkt dat de bekende verhalen en karakters van filmspellen een nieuwe groep consumenten aan het gamen zal krijgen: ,,EA werkt nauw samen met regisseurs, en soms ook met acteurs, om ervoor te zorgen dat het spel zo veel mogelijk op de film lijkt. Bij spellen als Harry Potter en het binnenkort verschijnende The Godfather heeft die samenwerking met filmmakers ervoor gezorgd dat de film nu ook interactief tot leven is gebracht, zodat consumenten de films nog kunnen spelen lang nadat ze in de bioscoop zijn geweest.''

Het is niet onbegrijpelijk dat EA met een begerig oog kijkt naar de grote producties uit Hollywood. Het bedrijf leunt zwaar op zijn populaire reeks van sportspellen zoals Fifa en NBA Live, en de kans bestaat altijd dat de consument daar op een gegeven moment op uitgekeken raakt. Toen EA in juli bekendmaakte dat The Godfather niet voor 2006 zou verschijnen, zakte de koers van het aandeel op de technologiebeurs Nasdaq met ongeveer acht procent.

Maar niet alleen de gamesindustrie heeft baat bij samenwerking met de grote filmstudio's. Die studio's hopen met het uitlenen van hun helden wat van het geld binnen te halen dat omgaat in de gameswereld. Ter vergelijking: de Amerikaanse filmindustrie zette vorig jaar wereldwijd in bioscopen 16,1 miljard dollar (14,3 miljard euro) om, gamesproducenten 24,5 miljard dollar (21,8 miljard euro).

De volgende stap in de samenwerking zetten Ubisoft en Universal. Peter Jacksons film King Kong, die rond de kerst verschijnt, wordt vergezeld van een game waarin complete scènes zijn opgenomen waarvoor in de film geen ruimte meer was. Een film duurt meestal niet langer dan drie uur, spelletjes kunnen zo vijftien uur duren.

Patty Watson van United International Pictures Nederland ziet een computerspel, net als haar collega bij Warner Brothers, vooral als onderdeel van de marketingcampagne rondom de film. ,,Het gaat om de hele hype die we rond King Kong willen creëren. Daar hoort de game bij, maar ook het speelgoed dat al in de winkels ligt.''

Marcel Keij, marketingdirecteur van Ubisoft Benelux, is zeer te spreken over de samenwerking met regisseur Jackson, en vooral de inhoudelijke kant ervan. ,,Tot nu toe kwam het niet voor dat je moest huilen als je karakter in een game overleed, terwijl dat bij films wel gebeurt. Ik denk dat dit spel vernieuwend is, omdat die emotie hier wél inzit.''

Keij verwacht dat in de toekomst sprake zal zijn van meer combinaties zoals met Spielberg en Jackson. Jackson koos persoonlijk Ubisofts gamedesigner Michel Ancel, bekend van Beyond Good & Evil, om mee samen te werken. ,,Computergames bieden voor dat soort regisseurs, die zelf al veel met techniek bezig zijn, de kans om hun fantasie nog verder uit te leven.''