Uitgifteprijs Endemol aan onderkant

Het Nederlandse televisie-productiebedrijf Endemol, bekend van Big Brother, heeft vanochtend na vijf jaar afwezigheid zijn rentree gemaakt op de Amsterdamse beurs, voor een prijs van 9 euro per aandeel.

Die prijs zit aan de onderkant van de vooraf ingestelde bandbreedte van 8,80 tot 12,80 euro per aandeel. Het televisieproductiebedrijf wordt hiermee gewaardeerd op een waarde van 1,1 miljard euro. Endemols eigenaar, het Spaanse telecombedrijf Telefónica, bracht 22,3 procent van de aandelen naar de beurs en haalde daarmee 251 miljoen euro op. De koers klom vanmiddag naar 9,48 euro.

Vijf jaar geleden haalde Telefónica Endemol van de beurs voor 5,5 miljard euro. In de tussentijd is de omzet van het bedrijf met een factor twee toegenomen (van 438 miljoen naar 851 miljoen euro).

De lage introductieprijs duidt op een geringe belangstelling van beleggers. Endemol heeft voor de beursgang institutionele beleggers benaderd. Analist Hans Slob van Rabo Securities wijt de tegenvallende prijs eraan dat er ,,te veel vraagtekens zijn'' rondom de beursgang. Zo stapte kortgeleden financieel directeur Alex Oostvogel op, zonder dat de reden werd gegeven. Hij is nog niet vervangen. Ook vindt Slob het vreemd dat de bestuursvoorzitter van Endemol, de Spanjaard Joaquim Agut Bonsfills, op de loonlijst van Telefónica blijft staan.

Verder loopt eind 2006 een overeenkomst met RTL, een van Endemols grootste klanten, af. Daarin is vastgelegd voor hoeveel geld RTL van Endemol afneemt. Dit jaar blijft RTL daar onder, op straffe van een boete. Over een nieuwe overeenkomst zijn de partijen in gesprek.

Ten slotte geeft Slob aan dat het moeilijk is een bedrijf als Endemol te waarderen, omdat de waarde deels afhankelijk is van hun pijplijn aan nieuwe ideeën. Endemol bedenkt en produceert televisieprogramma`s. Big Brother, voor het eerst op tv in 1999 en dit jaar uitgezonden in 22 landen, is nog steeds goed voor 22 procent van de omzet van het bedrijf. De top tien van programma's, met daarin Fear Factor en Extreme Makeover, bracht 57 procent van Endemols omzet op.

Endemol is actief in 22 landen. Het bedrijf ziet groeikansen in de uitbreiding van zijn activiteiten in de VS, de grootste markt voor televisie. Verder wil het meer doen aan programma's waar een script voor wordt geschreven, zoals drama- en comedyseries. Nu haalt het bedrijf nog maar 12 procent van zijn omzet uit dat soort programma`s. Bijna 80 procent van de omzet komt uit programma's zonder script, zoals reality tv-shows en spelprogramma`s.