Malle Pietje neemt revanche

Het is retro, het is hot, het is helemaal terug van weggeweest: de winkel van Sinkel.

Winkelen op internet is een smakelijke groeimarkt, maar op straat gebeurt het. Zien is kopen. KPN koopt extra winkelruimte en etalages om zijn producten te verkopen die je maar moeilijk kunt etaleren. Het internet- en telefoonbedrijf neemt de huurcontracten van zestig van de ruim honderd zaken van fotoketen Kral over. Kral ging bankroet door de verschuiving in de consumentenbestedingen die wordt veroorzaakt door de digitale revolutie. Dezelfde verschuiving waarvan KPN wil profiteren.

Als het gemak oplevert, wil de consument overal wel winkelen. De supermarkten van pompstations zijn niet meer weg te denken langs de snelwegen.

De postkantoren, waarin de Postbank (ING) en TNT (posterijen) samenwerken, proberen de krimp in simpele geldtransacties aan de balie al meer dan een decennium te keren. De postkantoren doen in van alles, van wenskaarten tot hypotheekadvies, van een verhuisservice tot kaartjes voor popconcerten.

Kruidvat is nog lang niet klaar met de verkoop van steeds meer producten die je niet zou verwachten in een drogist. Klassieke muziek, boeken, treinkaartjes, babyvoeding tegen stuntprijzen, ja zelfs persoonlijke leningen.

De Amerikaanse winkelwijsheid `stocks and socks don't match' is in Nederland getest, bewezen en opnieuw in de wind geslagen. Aandelen liggen niet letterlijk in de winkelschappen, maar het geld gaat wel over de toonbank. Anton Dreesmann zag in de jaren tachtig wel iets in de financiële supermarkt, maar de combinatie van bank, verzekeraar en Vroom & Dreesmann was geen succes. Ook Albert Heijn en verzekeraar Aegon die het samen met spaarproducten in de supermarkten probeerden, kwamen daarvan terug.

Wordt het deze keer allemaal anders? ING heeft een mondiale internetbank en een (slinkend) Nederlands kantorennetwerk. Wanneer koopt Wehkamp ook een winkelketen? Wie een nieuwe zorgpolis wil, kan natuurlijk naar een verzekeraar, maar ook naar de FNV die een collectief contract aanbiedt. De Hema, tegenwoordig een zusterbedrijf van Vroom & Dreesmann, doet niet alleen in verzekeringen, maar bij de kassa staan ook telefoonaanbiedingen en een energieleverancier. Wie werk of inkomen zoekt, kan al bij het CWI terecht.

De grootste slag kan nog gemaakt worden bij gemeenten, een markt waar de postkantoren extra emplooi zoeken. Uitbesteding van balies ligt voor de hand. Koop hier uw brommerverzekering en pak direct een identiteitsbewijs mee.