Het etherische scheren zonder zeepschuim

De natscheerder kliedert met spuitbus of scheerzeep. Nee, neem dan de scheeroliescheerder.

Scheerolie wordt geleverd in kleine, lichte flacons – niet groter dan een flesje nagellak – en is daardoor ook ideaal voor reizigers. Je maakt de huid nat, brengt wat druppeltjes op en scheert.

Het Engelse merk King of Shaves, te koop bij Etos, claimt scheerolie in 1993 als eerste op de markt gebracht te hebben. Oprichter Will King begon wegens scheerirritatie zelf te experimenteren. Na gebruik van olie verdween de rauwe huid: ,,Samen met z'n vriendin vulde hij in de keuken binnen twee weken 10.000 flesjes en kreeg het product uiteindelijk bij Boots en Harrods in de schappen'', aldus de producent.

King of Shaves kent diverse uitvoeringen. De gewone variant bevat onder andere Tea Tree Oil en druivenpitolie. De `Advanced Formula' is op siliconenbasis (tot 100 keer scheren). Je kunt het ook in combinatie met scheerschuim of voor het elektrisch scheren aanbrengen. King of Shaves belooft `no razor burn or ugly rash' en noemt als voordeel dat je door de transparante olie precies ziet waar je scheert. Dit blijkt in de praktijk tevens een nadeel: met schuim zie je duidelijk waar je al geschoren hebt, met olie niet.

De duurst gevonden scheerolie komt van Taylor of Old Bond Street (12,95 euro, 15 ml) en is te koop bij www.scheerwinkel.nl. Daar worden eerdaags tevens 100 ml flesjes van het Portugese merk Musgo Real aangeboden. Bij Bever Zwerfsport en drogisterijen is het merk Williams in drie varianten verkrijgbaar, waaronder één voor vrouwen en één voor de gevoelige huid (21 ingrediënten). De laatste is de meest geurige, prikkelende van alle uitgeprobeerde oliën, maar hij slaat tevens lichtelijk op de ogen. De Consumentenbond testte de `gevoelige' en de `vrouwelijke' variant met ieder negen proefpersonen. Beide scoorden in de rubriek top-of-flop positief (+). De mannen waren niet zo tevreden over het scheergemak, wel over het resultaat: `goed voor op reis'. De vrouwen waren (na wat experimenteren qua hoeveelheid olie) overwegend enthousiast.

Etos verkoopt sinds najaar 2003 een huismerk, verrijkt met vitamine E, bisabolol (ontstekingsremmende olie uit kamillebloesem) en allantoïne (afkomstig uit tarwekiemen), ,,die de huid verzorgen en kalmeren tijdens het scheren. De olie schuimt niet en is zeer geschikt voor scheren onder de douche.'' (3 tot 5 druppels per scheerbeurt, 3,69 euro voor 12 ml). Deze olie heeft in relatie tot het gel- en schuimhuismerk een marktaandeel van 10 procent.

Danny van den Burg, senior consultant van Onderzoekbureau ACNielsen, ziet dat er na een groei tot 2004 nu sprake is van een gelijkblijvend marktaandeel van scheerolie (2,5 procent). Toch verwacht hij groeimogelijkheden: ,,Het is wellicht stabiel, doordat de grote merken er nog niet mee op de markt zijn gekomen.''

Voordelen van scheerolie zijn volgens fabrikanten dat het geen zeep bevat, zodat de huid niet uitdroogt en er door de gladde `tefallaag' op de huid minder wondjes ontstaan, ook bij puistjes en andere huidoneffenheden.

Prof. D.P. Bruynzeel, als dermatoloog verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, stelt dat scheerschuim of -gel niet slechter is voor de huid dan olie. ,,Zeep ontvet de huid en droogt hem uit, maar je kunt er ook stoffen aan toevoegen die de huid vet houden. Dus in de praktijk valt dat vaak mee. Bovendien produceert de gezichtshuid relatief snel nieuw vet. Veel ingrediënten van scheerolie zijn natuurlijke extracten, zoals Tea Tree Oil. Dat klinkt erg goed, maar dergelijke etherische oliën veroorzaken nogal eens een contactallergie, eczeem en die zou ik nu juist niet op mijn gezicht smeren.''

Tijdens het uitproberen blijkt een nadeel van scheerolie te zijndat je heet water nodig hebt om de haartjes goed tussen je mesjes vandaan te spoelen. Voordeel is dat je gezicht de hele dag `oliezacht' blijft. Maar na het scheren moet je wel je handen met zeep wassen en wondjes blijken ook met olie niet helemaal te voorkomen.