GM schrapt nog eens 5.000 banen

's Werelds grootste autofabrikant, General Motors (GM), schrapt 5.000 banen extra bovenop de al eerder aangekondigde 25.000 en sluit twaalf fabrieken in de VS om de miljardenverliezen van het noodlijdende concern terug te dringen. Het aantal banen bij GM daalt hiermee met bijna een tiende.

De eerste fabrieken gaan begin volgend jaar dicht. Het in Detroit gevestigde GM leed in de VS de eerste maanden van dit jaar een verlies van 4,8 miljard dollar (4,1 miljard euro). De gisteren bekendgemaakte ingrepen moeten jaarlijks 7 miljard dollar besparen.

Eerder sprak GM-topman R. Wagoner nog over een vermindering van 25.000 banen. Omdat de problemen bij het bedrijf eerder toe- dan afnemen zijn de gisteren bekendgemaakte aantallen een vijfde hoger dan verwacht. ,,Deze beslissingen zijn noodzakelijk om de kosten van GM op het niveau van onze concurrenten te brengen'', aldus Wagoner.

De problemen van GM zijn legio. Veertig jaar geleden maakte het concern nog meer dan de helft van alle Amerikaanse auto's. Dat is nu een kwart. Aziatische auto's hebben de laatste jaren in de VS aan populariteit gewonnen.

Door de sluiting van fabrieken worden volgend jaar 1 miljoen van de 9 miljoen GM-auto's minder geproduceerd. De fabrieken draaien nu nog op 85 procent van hun totale capaciteit.

Daarnaast heeft GM last van de hoge kosten van materialen, lonen en pensioenen. Eerder deze maand bereikte GM een baanbrekend akkoord met vakbond United Auto Workers (UAW) waardoor de 750.000 werknemers, gepensioneerden en hun familieleden niet langer gratis gezondheidszorg van het bedrijf krijgen.

GM hoopt dat een deel van de werknemers via natuurlijk verloop en vroegpensioen vertrekken. Daarvoor is dan wel overeenstemming met de vakbonden nodig. Die reageerden gisteren negatief op GM's plannen. UAW-voorman R. Gettelfinger stelt in een verklaring dat de sanering de onderhandelingen tussen GM de vakbond ,,duidelijk moeilijker'' maakt. ,,Wij hebben altijd gezegd: GM kan zichzelf niet net zolang blijven inkrimpen totdat voorspoed bereikt wordt.''

GM heeft ook beursproblemen. Het aandeel stond vorige week op het laagste punt in achttien jaar. Beurstoezichthouder SEC doet onderzoek wegens fouten in de boekhouding.