Denkbeeldige privatisering legt Frans spoor plat

Nieuw: staken tegen een privatisering waar de baas niks vanaf weet. Sinds gisteravond 8 uur ligt het grootste deel van het Franse treinverkeer op initiatief van vijf spoorbonden stil. De vakbonden protesteren tegen de ,,sluipende privatisering'' van de nationale spoorwegen, de SNCF. De formule komt van de grootste bond, de communistisch ingestelde CGT.

Complicatie is dat de Franse regering categorisch ontkent plannen te hebben om de SNCF te privatiseren – geheel noch gedeeltelijk. In een ultieme poging de staking af te wenden, stuurde minister van Transport Perben de bonden gisteren een brief om dat zwart op wit ,,nog eens te herhalen''.

De CGT incasseerde de brief meteen als het eerste succes. ,,Zonder onze oproep tot staking hadden we zulke toezeggingen niet gekregen!'' liet de bond in een verklaring weten. Maar de `toezegging' van de minister is geen reden om de staking af te blazen. Integendeel, de CGT beschouwt zijn brief als een ,,aansporing tot actie om andere toezeggingen te krijgen''. Zo willen de bonden nu onder meer dat er geen jonge managers meer worden aangetrokken tegen arbeidsvoorwaarden uit de privé-sector.

Frankrijk maakt zich ondertussen op voor het zoveelste gevecht tussen bonden en regering. Want het aantal stakingsdagen per jaar mag dan sinds tien jaar zijn teruggelopen, dit jaar is het alweer de zesde treinstaking. De SNCF neemt de stakingen al tevoren op in de jaarbegroting. Elke dag staking kost 20 miljoen euro.

De grootste bond binnen de confederatie, de CGT, heeft niet kunnen voorkomen dat het in omvang tweede bastion, elektriciteitsbedrijf EDF, gisteren een soepele introductie op de beurs beleefde. En wat de regering ook zegt, volgens CGT-spoorvoorman Didier Le Reste is het nu eenmaal moeilijk denkbaar dat de SNCF ontsnapt aan privatisering nadat France Telecom, Air France, EDF, gasbedrijf GDF en veermaatschappij SNCM al aan bod zijn geweest.