Vuile wind

Luister, we hadden storm, regen, hoge golven. Niet normaal. Maar wij van de ABN Amro, gaan met zijn tienen wel mooi in een zeilschuit de wereld over. 12.000 kilometer. Hallo!

Mag ik sponsornamen noemen? Wij zitten in de Volvo Ocean Race. Zo'n knap bootje kost toch al snel miljoenen. Daar heb je gewoon grote jongens uit het bedrijfsleven voor nodig.

Volvo is een automerk, ja. Dat maakt toch niet uit? Gisteren hadden we 50 knopen in de zeilen staan. Zegt jou niks, De Jong, maar dat is een windkracht, daar blijf jij voor binnen. Wij, van ABN Amro, zo heet onze boot, wij zijn dan met tien man op een oceaan. Met één grootzeil en zeventien kleinere zeilen. Da's een hoop werk.

Bij ons zit een jonge gozer aan boord, een echte profzeiler. Voor ABN Amro welteverstaan. Hij zei laatst over de Volvo Ocean Race: ,,Óf je zeilt, of je rust of je eet.'' Ik denk dat hij gelijk heeft. Zeilen, rusten, eten. Vijf man op, vijf man af. Meesterlijk.

We zijn negen maanden van huis. Als er geen wind is, trekken we ons ABN Amro-shirtje uit – je vindt het toch niet erg dat ik onze sponsor nog een keer noem, hè – en dan gaan we even met de blote bast op het dek hangen. Ja, dan denk je natuurlijk aan het vrouwtje thuis. Maar verder ben je een mannenclub aan boord. We eten samen van dat saaie astronautenvoer en dan denken we, ja, dit is supergaaf.

Je maakt van alles mee. Gisteren hadden we zon. Lekker. Maar het slaat zo om: storm, shit en scheepsbeschuit, van Bolletje trouwens, dat mag ik toch wel even zeggen? Je werkt op en af. We liggen om en om in elkaars bed. Nou ja, bed. Het zijn twee aluminiumbuizen, van de firma Aluforte meen ik, daartussen heb je een matrasje van Bedtime en een slaapzak van Coolhot. In feite lig je te rotten in het zeilzweet van een ander, maar ja, je doet de Volvo of je doet 'm niet.

Jij ziet geen wedstrijd, zeg je? Geen start en finish? Spierballengedoe van stoere jongens? Nou, ik kan er een beetje in meegaan. Voor ons is het fun. Via onze fun, funt het publiek thuis ook. Die zien ons over die huizenhoge golven gaan, en die denken: dat zou ik ook wel willen. Hoe je in zo'n zeilboot komt? Je moet contacten hebben. Money in the pocket. En je moet een zeiltje kunnen strijken. Boot ABN Amro II is gevuld via een zeiltalentenjacht.

We hebben onderweg concurrentie van de boten Ericsson en van Movistar. Domme namen trouwens, vind je niet? Maar ze krijgen van hun sponsors wel de laatste hippe mobiele telefoons cadeau. Wij als Hollanders hebben met onze zeehistorie natuurlijk een streepje voor. Vraag dat maar aan Geert Mak, zit die nog steeds bij uitgeverij Atlas? We vertrokken aan de Spaanse kust met 70.000 mensen op de kade. Dan sta je te zwaaien met je Ray Ban op je neus en dan denk je: dit is big. Heel big.

Die jongens van ABN Amro betalen 20 miljoen om twee boten in de race te hebben. 20 miljoen. Denk je eens in, De Jong, ABN Amro, de vaste sponsor van Ajax. Voor dat bedrag kunnen ze een goede spits kopen. Maar ABN Amro, ik noem de naam nog maar eens, die bank wil grote, internationale exposure. En dat heeft die Volvo Ocean Race.

Ik moet stoppen. We zitten hier in de vuile wind van een andere boot. Of sport en commercie hand in hand gaan? Tja, daar zal ik eens over nadenken.