Oude en nieuwe kunst op pAn Amsterdam

Gisteren opende voor de 19de maal de pAn Amsterdam, de kunst- en antiekbeurs waar handelaren uit Nederland en Vlaanderen hun aanwinsten tonen aan het publiek. Er is ook aandacht voor `jonge verzamelaars'.

Zondag, op de eerste officiële beursdag van de pAn Amsterdam, is het publiek er al vroeg bij. Oudere echtparen, veertigers, jonge ouders met kroost in de buggy's, persen zich langs de beveiligers die een blik in de tassen werpen. Wanneer er wordt omgeroepen of ,,de eigenaar van de rode Ferrari zijn lichten wil doven,'' brengt het gezamenlijk gegniffel een kleine geluidsgolf teweeg in de Parkhal van het Rai-gebouw. Het personeel van de catering, onberispelijk gekleed in wit en blauw, laveert discreet over de donkerblauwe vloerbedekking. Op de kruispunten van de paden staan enorme boeketten met witte bloemen. Kleur en presentatie spelen een belangrijke rol op de pAn, en in de stands van de 121 kunst- en antiekhandelaren is zichtbaar nagedacht over het mooi uitlichten van de kunstvoorwerpen. Kleine rode stickers die her en der over de prijskaartjes zijn geplakt, verraden dat er zaterdag, op de besloten dag voor genodigden, al goed zaken is gedaan.

Direct al bij binnenkomst is het zo druk dat de neiging ontstaat snel door te lopen. Maar dat zou jammer zijn, want juist bij Noortman Master Paintings uit Maastricht (stand 2), hangt een `Nederlandse' Claude Monet. Het is een schilderij van het Kanaal bij Zaandam, geschilderd in 1871. Dat jaar maakte Monet vijfentwintig schilderijen van diverse plekken in Zaandam en volgens Noortman markeren deze werken een belangrijke overgang in de ontwikkeling van het impressionisme. De vraagprijs van dit schilderij, dat ooit toebehoorde aan de beroemde schrijver William Somerset Maugham (1874-1965), is drie miljoen euro. Noortman heeft ook een klein formaat Isaac Israëls hangen, waarop onder meer Lion Cachet en Dijsselhof zijn afgebeeld.

Niet alleen liefhebbers van `oude' kunst komen aan hun trekken op de beurs. Diverse deelnemers komen met recent werk. Er zijn drie of vier standhouders met fotografie en bijvoorbeeld Zilvergalerie de Watertoren uit Schoonhoven heeft modern zilver meegebracht, zoals het Kannenkoor van Paul De Vries; een zestal anemoonachtige gevormde vaasjes die mondjes lijken te hebben. Ook organisch van vorm en hedendaags, zijn de felgekleurde glazen vazen van de Amerikaans-indiaanse glaskunstenaar Dale Chihuly. Volgens Titia Vellenga van de afdeling communicatie van de pAn komt het zelden voor dat buiten de Verenigde Staten werk van hem te koop wordt aangeboden. ,,Hij is in eigen land al zo populair'', verklaart Vellenga. Anat Isman-Fänder uit Hamburg (stand 114), verkoopt behalve 20ste-eeuws glas ook modern zilver. Hij is een van de elf nieuwe deelnemers. Verder zijn er volgens Vellenga dit jaar opvallend veel handelaren die een speciale expositie hebben samengesteld, waaronder presentaties van Isaac Israels, Jongkind, Willem Hussum en Jan van Heel. Ter gelegenheid van zestig jaar Republiek Indonesië toont Polak Works of Art (stand 70) uit Amsterdam kunst uit de Gordel van Smaragd; sieraden, gebruiksvoorwerpen en sculpturen.

De speciale avondopenstelling voor jonge en aankomende verzamelaars is dit jaar uitgebreid. Vellenga: ,,Deze avond is georganiseerd voor mensen die kunst wel leuk vinden, maar die geen idee hebben hoe de aanschaf in zijn werk gaat.'' Op de gastenlijst staan mensen die vorig jaar de avond hebben bezocht, maar ook jonge managers van VNO/NCW en kinderen van verzamelaars. De genodigden kunnen kiezen uit diverse thematische rondleidingen.

Wat mogelijk ook drempelverlagend kan werken voor een nieuwe doelgroep, is het consequent vermelden van prijzen bij het aangebodene. Wie interesse heeft in een bepaald kunstvoorwerp moet zich nu richten tot de standhouder, en dat is voor sommige nieuwelingen soms net een drempel te hoog.

Pan Amsterdam, t/m 27 nov. Dag 11-19u. Zo 27 nov 11-18u. RAI, Amsterdam. www.pan-amsterdam.nl