Miljardenorders voor Boeing en Airbus

De vliegtuigbouwers Boeing uit de VS en Airbus uit Europa hebben dit weekeinde beide voor vele miljarden aan orders binnengehaald. Het Amerikaanse Boeing kreeg de grootste opdrachten met bestellingen ter waarde van 16,4 miljard dollar (13,9 miljard euro).

Boeing hoopt dit jaar voor het eerst sinds vijf jaar meer orders in de wacht te slepen dan zijn naaste concurrent Airbus uit Europa, die in 2003 Boeing passeerde als de grootste civiele vliegtuigbouwer ter wereld.

Zo zal Boeing aan de Verenigde Arabische Emiraten 42 Boeings 777 leveren ter waarde van 9,7 miljard dollar (8,2 miljard euro). Dat werd gisteren op de Dubaise luchtvaartshow door de Emiraten bekendgemaakt. Vanmorgen kwam daar een order bij van 2,7 miljard dollar (2,3 miljard euro) voor de levering van twintig 787-Dreamliners ten behoeve van de International Lease Finance Corporation, waarvan Air France-KLM ook klant is. En China heeft dit weekeinde met Boeing voor zijn acht luchtvaartmaatschappijen een letter of intent getekend voor de levering van 70 van de kleinere Boeings 737 ter waarde van 4 miljard dollar (3,4 miljard euro).

Op zijn beurt levert het Europese Airbus aan een leasemaatschappij uit Koeweit twaalf A350's ter waarde van 2,9 miljard dollar (2,5 miljard euro) met een optie op nog eens zes toestellen. Verder zal Jazeera Airways, een nieuwe luchtvaartmaatschappij uit Koeweit die zich als prijsvechter gaat positioneren, zes A320's kopen bovenop de al bestelde vier, zo maakte Airbus gisteren bekend. En het Saoedische NAS bestelde gisteren tien A318's en Kingfisher Airlines uit India vanmorgen dertig A320's.

De Chinese letter of intent voor Boeing werd getekend tijdens het officiële bezoek dit weekeinde van de Amerikaanse president George Bush aan China. Het economisch snel expanderende China zegt de komende twintig jaar drieduizend nieuwe vliegtuigen nodig te hebben en zal dan volgens Boeing zowel als Airbus de op een na grootste luchtvaartmarkt ter wereld zijn in aantallen passagiers en tonnen luchtvracht.

Vorig jaar groeide de Chinese luchtvaart met 38,8 procent tot 240 miljoen passagiers en met 22,3 procent tot 5,5 miljoen ton vracht. Volgens de Chinese autoriteiten zal dat in 2010 zijn verdubbeld tot 500 miljoen passagiers en 10 miljoen ton vracht.

Eerder dit jaar bestelde China bij Boeing al zestig 787-Dreamliners. Boeing heeft in China meer succes dan het Europese Airbus. Boeing claimt 62 procent van de civiele vloot van China uit te maken tegen Airbus 28 procent.

Airbus had dit jaar net als Boeing gisteren al een succes geboekt in de Verenigde Emiraten. Het Arabische oliestaatje bestelde toen 45 superjumbo's A380. Dat is het nieuwste toestel met gemiddeld 555 stoelen van Airbus waarmee het Boeing in dit marktsegment de baas wil zijn. Het was tevens de grootste order tot nu toe voor de A380. De Emiraten hopen met deze reusachtige dubbeldekkers van Airbus, die vanaf volgend jaar zullen vliegen, straks als `hub' te fungeren tussen Europa en Azië.