CDA wil reclame weren van alle publieke netten

Het CDA wil vanaf 2008 geen reclame meer op de netten van de publieke omroep. Dat geld moet het kabinet bijpassen of de omroep moet het zelf verwerven.

Dat zei Tweede-Kamerlid Joop Atsma (CDA) vanmorgen tijdens een debat over de mediabegroting in de Tweede Kamer. Het CDA was tot nu toe altijd tegen afschaffing van reclame bij de publieke omroep. De partij wil het nieuwe standpunt inzet maken van de verkiezingssstrijd in 2007.

Volgens Atsma staan programma's bij de publieke omroep onder druk omdat de reclameinkomsten dalen. Voorgaande jaren bedroegen die nog meer dan 200 miljoen euro per jaar. Voor volgend jaar is 174 miljoen euro begroot. Het huidige kabinet wil die tegenvallende inkomsten niet compenseren. ,,Daardoor wordt de publieke omroep sterk afhankelijk van reclamegelden en dat willen we niet'', aldus Atsma vanmorgen.

Met dit nieuwe standpunt van het CDA komt een Kamermeerderheid in zicht voor een reclamevrij bestel. De VVD pleit al jaren voor een reclamevrije publieke omroep. Maar voor de liberalen hangt dat samen met de afschaffing van één televisienet. Zij willen niet dat er extra belastinggeld naar de publieke omroep gaat (die bijdrage is volgend jaar zo'n 570 miljoen euro). Voor het CDA is de afschaffing van één televisienet in ieder geval tot 2008 onbespreekbaar. Atsma: ,,Pas als de digitalisering een feit is, en er ontelbaar veel kanalen toegankelijk zijn, willen wij daarover nadenken.''

De PvdA noemt een reclamevrije publieke omroep ,,geen ononderhandelbaar politiek punt'', aldus Tweede-Kamerlid M. van Dam vanmorgen. ,,Wij zijn niet tegen reclame, het bespaart de belastingbetaler geld. Maar als de inkomsten zo sterk dalen dat er nauwelijks meer iets mee verdiend wordt, moet je je afvragen of de ergernis van reclame nog opweegt tegen de inkomsten.''

Atsma wil de inkomsten met een aantal maatregelen compenseren. De overheid moet vanaf 2008 meer geld beschikbaar stellen, maar de omroep kan ook zelf kosten besparen. Zo moet hij meer samenwerken met de Belgische publieke omroep, de VRT. Het is volgens Atsma goed mogelijk om cameraploegen en correspondenten in het buitenland te delen. ,,Volgens mij is het niet nodig om ploegen uit twee landen verslag te laten doen van een voetbalwedstrijd tussen een Duitse en een Italiaanse club.''

Een voordeel van het afschaffen vindt Atsma dat er meer reclamebudget bij commerciële mediabedrijven. Het CDA en de VVD pleitten vanmorgen ook voor versoepeling van concentratieregels voor mediabedrijven. Nu mogen krantenuitgevers maar een derde van een televisiebedrijf bezitten. Een verruiming die de staatssecretaris eerder heeft voorgesteld, vinden CDA en VVD onvoldoende.

Hoofdartikel pagina 7