PvdA: Versoepel regels tv-reclame

Reclameregels voor Nederlandse commerciële omroepen moeten minder streng worden. Dat vindt de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. Maandag zal de partij staatssecretaris Van der Laan vragen het reclameregime voor commerciële omroepen te versoepelen. Dan bespreekt de Tweede Kamer de mediabegroting van Van der Laan.

Nu is het zo dat publieke en commerciële omroepen tijdens programma's niet nadrukkelijk reclame mogen maken voor een commercieel product. Ook zijn er regels voor de frequentie en de lengte van reclameblokken. Tweede-Kamerlid Martijn van Dam (PvdA): ,,Wij vinden dat je de hoeveelheid reclame kunt overlaten aan de markt. Als er te veel reclame te zien is, zal de kijker dat afstraffen door weg te zappen.'' Hij wil ook de discussie aangaan ,,in hoeverre de overheid burgers moet beschermen''. Reclame bij publieke omroepen moet wel aan regels gebonden blijven, vindt de PvdA.

Van Dam vindt dat er nu ongelijke situatie is. SBS en Talpa moeten zich aan de Nederlandse reclameregels houden, terwijl RTL Nederland (RTL4, RTL5 en RTL7) dat niet hoeft. RTL is officieel gevestigd in Luxemburg en valt dus niet onder Nederlandse wetgeving. In programma's van RTL worden veelvuldig producten aangeprezen. Een bekend voorbeeld daarvan zijn de talloze Yakult-flesjes die de rechercheurs uit politieserie Baantjer drinken.

Ook denkt de PvdA dat het reclamelandschap de komende tijd drastisch verandert. ,,Als de digitale videorecorder zijn intrede doet, zullen kijkers masaal reclame door gaan spoelen. Je moet commerciële omroepen daarom de mogelijkheid geven op andere manieren – ook tijdens programma's – reclame te maken'', aldus Van Dam.