Freakplaat

Er schuilt van alles in de muziek van de Amerikaanse groep The Mars Volta: symfo, jazzrock, latin, avantgarde, ambient, dub, metal en vooral veel improvisatie. Dat blijkt des te duidelijker op Scabdates, de pasverschenen live-plaat van dit bijzondere groepje. Ook de naar zichzelf vernoemde soloplaat van Omar Rodriguez, met hulp van de zo goed als voltallige Mars Volta-stal, staat vol geïmproviseerde passages, die af en toe regelrecht doen denken aan de aloude jazzrock. Het bijzonder intense samenspel van zijn soms hoogst atonaal en altijd bijtend expressief klinkende gitaar met de hoge, indringende stem van Bixler op Scabdates roept onmiskenbare herinneringen op aan, bijvoorbeeld, het betere live-werk van ultieme jaren-zeventig-hardrockgroep Led Zeppelin.

Voor we Rodriguez en zijn mannen kunnen besmeuren met beschuldigingen van doelloze seventies-nostalgie, is het goed om te bedenken dat zowel hardrock als jazzrock zeker in de eerste helft van dat tijdvak nog volop in ontwikkeling was. De respectievelijke beoefenaren waren druk doende om de juiste vorm te vinden. En wie stelt dat zulke stijlen bijna op het moment dat die vorm aangetroffen was, hun spanning en artistieke belang verloren, zal van Rodriguez geen ongelijk krijgen.

Het wonderlijke van zijn werk is, dat hij op de een of andere manier in contact treedt met die haast magische, alchemistische ontwikkelingsfase, toen er nog volop instroom was van bijvoorbeeld allerlei andere genres. Dat trekt hij door naar het nu, vandaar de soms abstracte elektronica op beide platen, de oosterse instroom op Omar Rodriguez (mee dankzij de tamboura van Mars Volta-zanger Cedric Bixler, zijn enige bijdrage hier), de dappere improvisaties en dub-effecten op Scabdates.

Die bloedspannende weerslag van waar The Mars Volta op het podium toe in staat is, beperkt zich duidelijk niet tot het netjes naspelen van de bekende nummers. Het repertoire overlapt zelfs maar voor een deel met de twee albums, de nummers vloeien volgens een volstrekt interne logica in elkaar over en prijsstuk Cicatriz meandert zelfs drie kwartier langs allerlei energieke sferen. Rodriguez overspeelt zijn hand door hier en daar drukke geluidscollages in te mixen, waardoor hij de drempel nodeloos ophoogt. En dat kost de plaat een bol. Daarentegen is Omar Rodriguez een legitieme freakplaat, waarvan, vraag niet hoe, titels als `Een ode aan Ed van der Elsken', `Vondelpark bij nacht' en `Jacob van Lennepkade' opmerkelijk goed passen bij de muziek.

The Mars Volta

Scabdates (GSL, distr. Universal)

****

Omar Rodriguez:

Omar Rodriguez

(Willie Anderson, distr. Konkurrent)

Optreden Omar Rodriguez: 23/11,

Vera Groningen

****