Autootje

Nog geen rijbewijs? Koop een brommobieltje, daar mag je al op je zestiende in rijden. Nathalie Wouters (17) bezocht twee bestuurders van deze autootjes

Rustig staar ik voor me uit wanneer ik ineens wordt opgeschrikt door het ronken van een motortje op volle toeren, begeleid door een stevige toeterserenade. Een klein rood autootje komt de hoek om scheuren. De snelheid waarmee dit gebeurt en de muziek die uit de speakers schalt, verraden dat de bestuurder van dit vehikel geen krakkemikkig opaatje is. Wanneer het brommobieltje tot stilstand is gekomen en het portier openslaat, stapt een vitale jongen met een vrolijk gezicht uit: Jeroen.

Jeroen is achttien jaar en sinds enkele maanden de trotse bezitter van een heuse Aixam A540, gekocht voor slechts 750 euro. ,,Toen ik hem kocht lag de hele voorkant in de prak. De vorige eigenaar was tegen de laadklep van een vrachtwagen gereden. Gelukkig ben ik zelf aardig technisch, na een avond of vijf klussen rijdt hij weer als een trein! Ik heb er bijvoorbeeld een stel mooie uitlaten ondergezet en er mooie speakers ingebouwd. Al met al kostte deze reparatie misschien honderd euro. Dus uiteindelijk ben ik er aardig goedkoop vanaf gekomen.''

Een nieuw brommobieltje kost namelijk maarliefst vijf- tot tienduizend euro. Dit zijn bedragen die met een krantenwijk erg moeilijk bij elkaar te sprokkelen te zijn. Vandaar dat het overgrote deel van de tweeduizend nieuwe brommobieltjes die per jaar in Nederland verkocht worden toch naar vijftigplussers gaan. Maar de kleine wagentjes zijn op het moment bezig furore te maken op de tweedehandsmarkt. Een gebruikt brommobieltje van goede kwaliteit kost zo'n tweeduizend euro.

Jeroen heeft dus geluk gehad met de prijs. ,,Het rijden zelf in dit wagentjes is ook hartstikke goedkoop. De verzekering is maar 140 euro, al willen niet alle maatschappijen jongeren met brommobieltjes verzekeren. Verder rijdt hij op diesel, dus dat scheelt ook weer. Al met al is een brommobieltje dus veel voordeliger dan een auto. Het is natuurlijk ook veel relaxter dan een brommer of scooter, want nu zit ik lekker warm en droog. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.''

Daan is het daar volledig mee eens. Daan komt uit Meppel en vervoert zich eveneens met een brommobieltje. Niet zomaar een brommobieltje, maar een kleine gele driewieler genaamd Tweety. Het ziet er lachwekkend uit wanneer deze grote stoere jongen in het kleine autootje stapt. Wat bezielde hem in hemelsnaam om in een voor invaliden bedoeld voertuig aan te schaffen?

,,Die vraag krijg ik vaker, veel mensen vragen zich af waarom ik niet gewoon een scooter of brommer koop. Maar in de Tweety heb ik een dak boven mijn hoofd en is de temperatuur lekker. Mijn vriendin en de hond passen er ook in, lekker knus. We gaan vaak boodschappen doen, er passen zeker drie grote boodschappen tassen achterin. Dat kun je van een brommer of scooter niet zeggen. Ik ga trouwens ook lekker hard. Al heet het officieel een 45km-autootje, de mijne gaat zeker tachtig!''

,,En natuurlijk zijn de kosten lekker laag. Je hoeft bijvoorbeeld ook geen wegenbelasting te betalen. Ik heb mijn gele rakker voor 470 euro op de kop weten te tikken, er moest dan ook wel het een en ander aan gebeuren. Maar dit autootje op broekzakformaat is verder gemakkelijk in onderhoud, met een klein beetje moeite en weinig kosten kan ik er met gemak voor zorgen dat de waarde verdriedubbelt. M'n gele monster rijdt ook nog eens enorm zuinig. Met een leuke snelheid rijdt hij rond de één op vijfendertig. Een rijdend bespaarvarken dus. En natuurlijk ziet hij er ook tof uit. Als ik langsrijd, steken mensen vaak hun duim naar me op.''

De reacties die Jeroen krijgt zijn wat minder enthousiast. ,,Toen ik voor het eerst met m'n wagentje op m'n werk kwam, werd ik keihard uitgelachen. M'n collega's snapten niet dat ik zo voor lul wilde rijden. Maar wacht maar tot het straks gaat sneeuwen, dan willen ze er ook wel één.''

Het rijden in een brommobieltje is inmiddels een ware trend onder jongeren. Vooral in Groningen, Drenthe en Overijssel huizen er veel jonge bestuurders, maar langzaam maar zeker veroveren de 45km-autootjes ook zuidelijker gelegen delen van het land. De brancheorganisatie van brommobielimporteurs, Vebrim, is hierover een stuk minder enthousiast dan Jeroen en Daan. Op het moment is de minimumleeftijd voor bestuurders van een brommobiel zestien jaar. De organisatie is hier niet blij mee en wil deze leeftijd eigenlijk opschroeven tot achttien of zelfs eenentwintig jaar. ,,Veel jongeren voeren hun brommobiel op en gaan er roekeloos mee rondrijden. Dit zal ons imago beschadigen'', zegt een woordvoerder. Maar dit plan wordt voorlopig nog niet doorgevoerd. Jeroens moeder is overigens wel erg te spreken over haar zoons vervoermiddel: ,,Jeroens autootje is het ultieme voorbehoedsmiddel. De stoelen kunnen namelijk niet plat en er kan dus niet gevreeën worden.''