`Rol directie Schiphol bij rel Chipshol'

De directie van de luchthaven Schiphol heeft zelf een grote rol gespeeld in het conflict met gebiedsontwikkelaar Chipshol. Dat blijkt uit correspondentie tussen Schiphol en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Chipshol, geleid door vader en zoon Poot, is als eigenaar van onder meer 150 hectare onbebouwde grond in het gebied van de luchthaven al jarenlang verwikkeld in een juridisch gevecht met de luchthaven. Het vastgoedbedrijf claimt bijna 100 miljoen schade te hebben geleden door tegenwerking van Schiphol bij de ontwikkeling van het Groenenbergterrein naast de Aalsmeerbaan. Voor dat terrein werd een bouwverbod ingesteld, op verzoek van Schiphol.

In diverse procedures is de familie Poot reeds in het gelijk gesteld, maar de afwikkeling is nog gaande. ,,Schiphol was alleen maar uit op het belang van het eigen vastgoedbedrijf'', aldus Peter Poot.

Hoe belangrijk de inbreng van Schiphol zelf was in het conflict was tot nu toe niet precies bekend. Uit een brief van april 2003 blijkt onder meer dat Schiphol-directeur Cerfontaine nauw overleg voerde over de kwestie met staatssecretaris Schultz. Volgens haar woordvoerder heeft Schultz destijds een verbod opgelegd omdat ,,de bouwplannen van Chipshol het gebruik van de luchthaven zouden belemmeren''. Het was volgens hem ,,gewoon een toepassing van de luchtvaartwet waarvoor de Tweede Kamer niet afzonderlijk hoefde te worden geraadpleegd''.

De Kamer behandelt de kwestie eind deze maand. Vader Jan Poot vindt het de hoogste tijd dat de zaak grondig wordt onderzocht.