Dampende diesels voor de deur

Waar winden stedelingen zich over op? In de Rotterdamse wijk Schiebroek ergeren bejaarden zich aan het parkeergedrag van vrachtwagenchauffeurs.

Het is vijf uur in de middag als trucker Marcel Sla zijn vrachtwagen parkeert aan de Wilgenlei in de Rotterdamse wijk Schiebroek. Hij woont in de buurt, en mag van zijn baas de auto mee naar huis nemen. Veel bejaarde bewoners van de serviceflats en verzorgingshuizen aan deze groene singel slaan het tafereel misprijzend gade. ,,Schrijf maar op dat wij er niet van kunnen slapen'', zegt mevrouw Willems, een van de bezoekers van een kaartmiddag in de bejaardensoos. ,,Ze staan 's morgens om half zes al te dampen met hun diesels.''

Sinds een jaar voeren de bewoners actie tegen de truckers. Sla heeft zelfs een anonieme brief op zijn portier aangetroffen, waarin stond dat als hij niet elders zou parkeren, zijn banden zouden worden lek gestoken. Marcel Sla: ,,Ik ben naar de wijkagent gegaan en heb gezegd dat ik voor iedere band die zij lek steken, vijfentwintig ruiten ingooi. Bij wijze van spreken dan hè.''

Mevrouw Wapenaar heeft overdag een fraai uitzicht vanuit haar woning in serviceflat Meyburg. 's Avonds en in het weekeinde wordt haar woongenot aangetast. ,,We zien de treurwilgen niet meer met die bakken ervoor.'' Ze haalde handtekeningen op en schreef een brief aan de deelgemeente met het verzoek om een parkeerverbod in te stellen.

Dat zit er niet in, was het antwoord. ,,Wij zijn daarom voor de oplossing van het door u aangekaarte probleem afhankelijk van de welwillendheid van de desbetreffende bedrijven en hun chauffeurs.'' Nu, een jaar later, stelt de deelgemeente toch een onderzoek in naar de mogelijkheid van een speciale parkeerzone voor trucks.

De chauffeurs pogen intussen de overlast zo klein mogelijk te houden. ,,Ik zet de mijne altijd tegen een blinde muur, waar zo min mogelijk mensen er last van hebben'', zegt trucker Erno Meijer. Ook hij mag van zijn baas de wagen mee naar huis nemen. Dat scheelt reistijd. Meijer: ,,Ik kan de wagen wel verderop zetten op een afgelegen industrieterrein, maar daar is geen toezicht en mijn spiegel is er al eens afgehaald. Daar begin ik niet aan.''

De vrachtwagen van Marcel Sla stond aanvankelijk naast zijn huis. Hij verplaatste hem nadat een winkel had geklaagd dat dieven via zijn vrachtwagen het pand waren binnengeklommen. Dan maar parkeren voor openbare basisschool De Wilgenstam. Totdat bleek dat de truck ook daar dekking had geboden aan dieven die in twee weken zes keer hadden ingebroken.

,,Heel ingrijpend'', aldus schooldirecteur Jan Esser. Vervolgens heeft de truck van Sla een tijdje pal naast een brug over de singel gestaan. Maar dat stuitte weer op verzet van bejaarden die bij het oversteken werden gehinderd. Nu staat de truck hier. ,,Dit is de enig overgebleven plek'', verzucht de trucker.

Schooldirecteur Esser zegt zowel de chauffeurs, ,,doodgoeie kerels'', als de omwonenden te begrijpen. Esser: ,,Dat het uitzicht wordt belemmerd is misschien niet zo'n groot probleem. Maar de mensen ergeren zich al aan zo veel dingen, zoals de criminaliteit. Je moet het zien als een optelsommetje.'' Trucker Sla: ,,Die oude mensen hebben de hele dag niks te doen. Dus gaan ze maar klagen.''