Rineke Dijkstra

Roerend van eenvoud zijn de foto's die Rineke Dijkstra maakt van kinderen en pubers op stranden of in parken. Ze lijken ongenaakbaar, maar de fotografe weet hun imperfecties steeds genadeloos bloot te leggen. Ze hebben iets kwestbaars en teers. De eenvoud van Rineke Dijkstra 's werk is verraderlijk, zo is te zien op de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam. Al een jaar of tien is Dijkstra in Nederland geen gewone fotografe meer, ze is dé Rineke Dijkstra, een van de grootste fotografen van de wereld. Ze fotografeerde stierenvechters die net uit de arena komen, jonge vrouwen die net zijn bevallen, Engelse meisjes aan de vooravond van het stappen en vooral: kinderen, pubers, adolescenten, in het bos, op het strand, aan zee. De strandserie, waarmee ze begon in 1992, bracht haar internationale roem en leidde tot hordes fotografen die ook pubers gingen fotograferen. Hoe vertrouwd Dijkstra's wereld vaak ook lijkt, haar beelden tonen een mate van perfectie, van kleurintensiteit en glans die we in het echte leven nooit bereiken. Een godenwereld die bijna tastbaar lijkt, maar toch nooit haalbaar is. Die bijna superieure perfectie wordt nog eens versterkt doordat Dijkstra haar foto's meestal neemt met de camera ter hoogte van haar middel of haar borst. Daardoor kijken de modellen, al zijn het maar pubers of kinderen, altijd wat op de toeschouwer neer. Die perfectie in techniek en licht, gecombineerd met de letterlijk hooghartige blik van de modellen, zijn de belangrijkste constanten in Dijkstra's oeuvre.

Rineke Dijkstra : Portretten t/m 6 febr in het Stedelijk Museum CS, Oosterdokskade 5, Amsterdam. Dag 10-18u.