Olijfolie in dieet beter dan brood

Wie gezonder wil eten kan beter wat meer olijfolie gebruiken dan een extra snee volkorenbrood. Dit blijkt uit een vergelijking van drie in principe gezonde diëten.

Een dieet met olijfolie verlaagt de bloeddruk en het cholesterol meer dan een dieet met veel koolhydraten in de vorm van graanproducten. Vergeleken met eiwitrijk voedsel is een dieet met olijfolie beter te verdragen.

Medewerkers van de Amerikaanse Johns Hopkins University hebben het DASH-dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension) onderzocht, dat een paar jaar geleden werd ontwikkeld voor mensen met een hoge bloeddruk. Ze vergeleken Dash met twee alternatieve diëten. Hun conclusies verschenen gisteren in het medische tijdschrift Journal of the American Medical Association. In het DASH-dieet zitten veel koolhydraten: muesli als ontbijt, volkorenboterhammen bij de lunch en pasta bij de hoofdmaaltijd, samen met vis, kip en noten. De andere diëten waren een eiwitrijke variant van DASH met veel bonen en noten maar ook kip, ei en halfvolle melk, en een variant met veel enkelvoudig onverzadigde vetten, zoals olijfoliemargarine, in olijfolie gebakken aardappels en in olijfolie gebakken rijst.

Alle drie de diëten bleken de bloeddruk en de cholesterolconcentratie duidelijk te verlagen, maar het eiwitdieet en het olijfoliedieet werkten net wat beter dan het oorspronkelijke DASH-dieet: de bloeddruk daalde gemiddeld een paar millimeter meer en ook de cholesterolconcentratie ging wat verder omlaag. En dat bepaalt op de lange duur het risico op hart- en vaatziekte.

Bijna alle deelnemers hielden de diëten goed vol, maar daarbij zal ongetwijfeld hebben meegespeeld dat álle maaltijden en álle snacks voor de duur van het onderzoek gratis werden verschaft. Wel klaagden de deelnemers na het eiwitdieet vaker over een opgeblazen gevoel en minder eetlust. Ook waren ze daarbij lichamelijk minder actief.

De drie diëten zijn getest bij 164 gezonde volwassenen, mannen én vrouwen van dertig jaar en ouder, voor de helft van Afrikaans-Amerikaanse afkomst. Die laatste groep loopt een extra hoog risico op hart- en vaatziekte. Ze kregen achtereenvolgens alle drie de diëten zes weken lang voorgezet, met een paar weken pauze ertussen.

Een dieet moet natuurlijk ook op de lange duur vol te houden zijn. Het eiwitdieet lijkt daarom af te vallen. Het olijfoliedieet ligt dicht bij de gewone gezonde maaltijd zoals het Nederlandse Voedingscentrum die adviseert, maar dan met olijfolie om in te bakken en olijfoliemargarine in plaats van gewone margarine.