Het beeld

Verschillende lezers mailen me de observatie dat uitzendingen van de Amerikaans-Engelse dramaserie Rome door respectievelijk Canvas en de BBC onderling nogal van elkaar zouden verschillen. De Belgische publieke omroep zou op maandag explicieter seks en geweld laten zien dan de Britse zender op woensdag en in de herhaling op zondag.

Omdat de BBC inmiddels Canvas heeft ingehaald en gisteren al aan deel vier toe was, kan ik de details nog niet vergelijken, maar ook mijn indruk is dat zowel taalgebruik als de hoeveelheden bloed en bloot afwijken, evenals montage en tempo: er wordt langzamer en uitgebreider verteld in de Canvas-versie.

De Nederlandse script supervisor Charlotte Fontijn bevestigt de vermoedens. Sommige scènes zijn volgens haar zelfs in drie versies gedraaid: een expliciete voor de Amerikaanse betaalzender HBO, waar geen censuur geldt, een gematigde versie voor de BBC en andere open kanalen en een familieversie voor vertoning in vliegtuigen, de zogeheten airline version. Fontijn: ,,Dan hielden acteurs en figuranten de kleren helemaal aan. Om de grimeurs een beetje te ontzien zijn gapende wonden pas in de digitale nabewerking tot een dun streepje teruggebracht.''

Typisch televisiedenken dus: er bestaat geen originele versie, maar speciaal voor elke markt op maat gemaakt product. Canvas kiest voor de HBO-variant, de BBC matigt zich. SBS6, die op 1 januari met de uitzendingen begint, gaat met het oog op het vroege tijdstip (20.00u.) ook de BBC-versie gebruiken.

Terughoudendheid bij de media, vooral in het speculeren over de motieven van de moord op activist Louis Sévèke, daar drongen ook de Nijmeegse autoriteiten gisteren op aan. Speculeren wilden zijn familieleden en geestverwanten evenmin. Op de beelden van een rouwende kraker die een cameraman van Nova te lijf wilde gaan na, was de verslaggeving gisteravond dan ook redelijk ingetogen. Natuurlijk kon Twee vandaag (TROS) niet nalaten de vraag te stellen of de kogel van links dan wel rechts kwam, maar in het geheel genomen wachtte iedereen dit keer braaf de resultaten van het politieonderzoek af. Men wilde zelfs nog niet bevestigen dat het slachtoffer door het hoofd was geschoten. Het NOS Journaal stuurde niet AIVD-expert Lex Runderkamp, maar algemeen verslaggever Gerri Eickhof naar Nijmegen.

Hulde, maar de kans dat dezelfde discretie volbracht zou zijn als Sévèke een populistische volksheld was geweest, lijkt nihil. Archiefbeelden bleken voorradig (uit Middageditie), maar geen enkele televisiejournalist duikelde geschriften van Sévèke op.

Niemand ontdekte in de (digitale) krantenleggers dat hij zes dagen na de moord op Fortuyn had gewezen op infiltraties van de BVD onder dierenactivisten en dat hij als eerste waarschuwde dat juist de infiltranten in radicale organisaties wapens aanboden, zoals mogelijk ook bij de Hofstadgroep.

In het algemeen is de televisie pas geïnteresseerd in geheime diensten als het om historische onderwerpen gaat. Zo onthulde gisteren Netwerk (NCRV) dat Boris Pasternak zijn Nobelprijs voor literatuur in 1958 mede aan de BVD te danken had, die in opdracht van de CIA de Russische uitgave van Dr. Zjivago verzorgde.