50 Cent, de uitgever

Rapper 50 Cent heeft weer een nieuw product gevonden waarmee hij zijn gewelddadige straatverleden in klinkende munt kan omzetten: boeken. Uitgeverij Pocket/MTV Books maakte deze week bekend dat ze vanaf 2007 fictieboeken gaat uitgeven onder 50 Cents merknaam G-Unit.

Volgens de uitgeverij zullen de boeken ,,de waarheid vertellen over Het Leven: de seks, de pistolen, het geld''. Hoofdrollen zullen worden vervuld door sterren van 50 Cents raplabel G-Unit als Lloyd Banks en Olivia. Naast traditionele boeken moeten bij G-Unit Books ook graphic novels gaan verschijnen; het onderwerp zal steeds het straatleven in de Amerikaanse achterbuurten zijn, in de stijl van onder rappers populaire schrijvers als Iceberg Slim en Donald Goines. Het eerste boek in de reeks wordt geschreven door Nikki Turner, auteur van de boeken The Glamorous Life en A Hustler's Wife.

Het commercieel uitmelken van een gewelddadig verleden – 50 Cent is een voormalige drugsdealer die aan een aanslag op zijn leven negen kogelgaten overhield – is binnen de hiphopcultuur bepaald niet nieuw; de schaal waarop 50 Cent dat aanpakt is dat wel. Van zijn twee jaar geleden verschenen debuutalbum Get Rich Or Die Tryin' verkocht de rapper tot nu toe meer dan 11 miljoen exemplaren, en het was het bestverkochte album van 2003. Sindsdien heeft hij op basis van zijn rauwe straatimago een heel hiphop-imperium uit de grond gestampt. Behalve muziek en boeken verkoopt 50 Cent ook kleding en gymschoenen, aangeprezen met advertenties die rechtstreeks uit een misdaadfilm lijken te komen, en flesjes vitaminewater.

Vorige week ging in de VS de speelfilm Get Rich Or Die Tryin' over het leven van 50 Cent in première; de op 50 Cents G-Unit-label verschenen soundtrack van de film kwam op twee binnen in de Amerikaanse Billboards. Eerder dit jaar verschenen al een autobiografie en een dvd. Een computerspel met 50 Cent in de hoofdrol ligt deze maand in de winkels.