`Serenity' moet serie duwtje geven

Niet alles wat Joss Whedon, de man achter de tv-series Buffy the Vampire Slayer en Angel, uit zijn handen laat vloeien is goud. Zijn poging om een sciencefictionserie van de grond te tillen, faalde jammerlijk. Firefly werd na een halfslachtig seizoen van de buis gehaald. Maar Firefly werd een culthit op internet, een kassucces op dvd en passant het bewijs dat tv-series het medium televisie niet meer nodig hebben. Serenity was de naam van het ruimteschip waarin de hoofdpersonen uit de toekomst van Firefly door het universum voeren. Serenity is nu ook de naam van de Firefly-film, die bedoeld is om de serie nieuw leven in te blazen. Zonder de achtergrond van de serie is Serenity zeldzaam cynisch en onbegrijpelijk. Niet dat de crew van kapitein Malcolm `Mal' Reynolds nou zoveel afwijkt van de gebruikelijke bemanning van een (ruimte)schip. Er is de techneut, de nerd, de outsider, er is iemand die heimelijk verliefd is op iemand anders en er zijn er twee die elkaar niet kunnen luchten of zien. Maar je krijgt steeds het gevoel dat je ergens halverwege in hun levensgeschiedenissen komt binnenvallen. Ze gaan een meisje redden. De indruk wordt gewekt dat er iets met haar aan de hand is wat we al hadden moeten weten, of wat later nog wel eens verteld gaat worden, maar niet nu, niet in deze film. De film grossiert in dat soort suggestieve losse eindjes, soms irritant, soms fascinerend. Voor nieuwe fans zal Serenity niet zorgen. Deze film sluit oningewijde kijkers buiten.

Serenity. Regie: Joss Whedon. Met: Nathan Fillion, Gina Torres, Alan Tudyk. In: 12 bioscopen.