VS openen markt voor luchtvaart

Europese investeerders kunnen meer zeggenschap krijgen over de luchtvaartmarkt van de VS. In ruil daarvoor moet Europa zich opener opstellen voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.

Dat opperen Amerikaanse regeringsfunctionarissen vandaag tegenover de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Europese luchtvaartmaatschappijen kunnen in Europa normaal gesproken de routes kiezen die zij willen, net als Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen dat kunnen in de Verenigde Staten. Maar als zij in elkaars luchtruim willen vliegen, wordt dat verhinderd door een veelheid aan internationale luchtvaartverdragen, die teruggaan tot de jaren veertig van de vorige eeuw.

Onderhandelingen over hun `open skies', die vandaag tussen de EU en de VS in Washington worden gehouden, zijn bedoeld om aan deze praktijk een eind te maken. Om de EU gunstig te stemmen heeft de regering-Bush deze maand voorgesteld om buitenlandse investeerders, dus ook Europese luchtvaartmaatschappijen, meer zeggenschap te geven over het Amerikaanse luchtruim.

Een buitenlandse luchtvaartmaatschappij die bijvoorbeeld investeert in een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, zal voortaan zeggenschap over de routes krijgen die worden gevlogen, over de tarieven en over welke vliegtuigen worden aangekocht.

De vraag is volgens de krant nu of deze maatregel, die op zichzelf losstaat van de onderhandelingen over de `open skies', de Europeanen ertoe zal bewegen om zich vandaag in Washington toeschietelijker tegenover de VS op te stellen. De Amerikaanse regeringsfunctionarissen die met de krant spraken, gaan daar vanuit.

De Europese Commissie verwelkomde begin deze maand het Amerikaanse voorstel. Nu mogen buitenlandse investeerders niet meer dan 25 procent van de stemrechten hebben in Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Het voorstel zou dit probleem omzeilen. Maar vragen van Europese zijde zouden nog onbeantwoord blijven, en het wachten is nog op de definitieve maatregel.

De Europese Unie heeft een liberaler regime voor haar luchtvaartmaatschappijen, en Brussel dringt er dan ook geruime tijd bij de Verenigde Staten op aan hun regels te versoepelen. Het Amerikaanse Congres is daartoe niet genegen en Amerikaanse vakbonden zouden tegen een hervorming zijn, omdat die banen zou kosten ten gunste van goedkopere Europese luchtvaartmaatschappijen. Zij protesteerden dan ook onmiddellijk bij het Congres tegen het voorstel.