`Dit partnerschap is heel logisch'

Het Nederlandse TNT gaat samenwerken met een Chinese scheepvaartvervoerder. Opmerkelijk is dat het post- en logistiek bedrijf kiest voor een vijftigvijftig-verhouding.

Peter Bakker, bestuursvoorzitter van het Nederlandse postbedrijf TNT, is de laatste twee jaar al veelvuldig persoonlijk naar China gereisd om TNT's assertieve strategie in China kracht bij te zetten. Bakker krijgt in Europa nog weleens het verwijt dat hij zich niet agressief genoeg op het overnamepad begeeft, waardoor hij TNT kwetsbaar maakt voor vijandige overnames. In China en Japan is niets te merken van een gebrek aan daadkracht: kort na de aankondiging van een samenwerking met China Post maakt Bakker vandaag ook een plan voor een samenwerking met China's grootste scheepvaartmaatschappij bekend. COSCO is naar eigen zeggen de op één na grootste scheepvaartmaatschappij ter wereld.

,,Wij zien dat over vijf, zes, zeven jaar 40 procent van de wereldproductie plaatsvindt in China. Al die producten moeten uiteindelijk naar Europa en Noord-Amerika verscheept worden om daar naar de consumenten te komen. Wij zijn bezig om daar de leidende positie in te pakken'', zo verklaarde bestuursvoorzitter Bakker vandaag de nieuwe stap van het in het Verre Oosten al zeer actieve TNT.

Wei Jiafu, de hoogste man van COSCO, ziet de samenwerking vooral als een mogelijkheid om meer buitenlandse markt te veroveren. ,,We ruilen een stuk van de Chinese markt voor een stuk van de buitenlandse markt'', aldus Wei, die het Chinese bedrijf wil omvormen van een traditionele scheepvaartgigant in een moderne multinational die het gehele logistieke proces voor zijn rekening neemt. ,,We verzorgen nu het vervoer van terminal tot terminal, maar dat moet het vervoer van deur tot deur worden'', aldus Wei.

Het nieuw te vormen bedrijf is een joint venture, waarvan beide partners voor 50 procent eigenaar worden. COSCO brengt zijn distributienetwerk voor huishoudelijke apparaten in, TNT brengt systemen voor de opslag en distributie van grondstoffen en eindproducten in, systemen afkomstig van het Australische TNT Pallecon Logistics. TNT en COSCO willen samen pakhuizen met een totaal vloeroppervlak van 1 miljoen vierkante meter gaan bouwen in de Chinese havensteden Qingdao en Guangzhou (Kanton).

Eerder deze maand besloot TNT tot een joint venture met het onlangs geprivatiseerde Japan Post, en in september gaf TNT aan dat het de samenwerking met het staatsbedrijf China Post wil intensiveren. Tot een joint venture is het in dat geval nog niet gekomen. TNT heeft onlangs ook twee vrachtvliegtuigen geleasd die het vrachtvervoer tussen Shanghai en Luik moeten gaan verzorgen. Luik is het centrale Europese verzamelpunt van TNT.

Het relatiegeschenk dat TNT en COSCO vandaag aan de verzamelde pers uitreikte, symboliseert het soort samenwerking waarnaar de partners streven: twee Chinese eetstokjes liggen gebroederlijk en als gelijken dicht tegen elkaar aan in een met zwart fluweel bekleed doosje. Op het ene stokje staat TNT, op het andere COSCO. De naam verschilt, verder zijn de stokjes precies gelijk.

Een precies gelijke eigendomsverdeling in een Chinees-westerse joint venture is in het verleden echter vaak een recept gebleken voor diepe conflicten en grote teleurstelling, omdat de doelstellingen van beide partners in de praktijk toch te zeer uiteen bleken te lopen.

Het is onder de overeenkomst die de Wereldhandelsorganisatie WTO met China heeft gesloten vanaf eind 2006 ook mogelijk om ook zonder Chinese partner eigen logistieke activiteiten in China te ontplooien, en het verbaast dan ook dat TNT nu voor een `vijftigvijftig'-samenwerking kiest waar veel westerse bedrijven op basis van hun ervaringen in het verleden juist voor terugdeinzen.

Bakker benadrukt echter dat TNT juist een voorkeur heeft voor een joint venture, en dat het de stap niet neemt bij gebrek aan betere kansen. ,,Het partnerschap met COSCO is voor ons heel logisch. Zij zijn een van de grootste scheepvaartbedrijven ter wereld. In de rest van de wereld kunnen wij de distributie doen. Als je dan die schepen knoopt aan onze distributiemogelijkheden, dan heb je een heel krachtige combinatie'', aldus Bakker.

Bakker wilde niet reageren op de plannen die de Duitse zakenman Cornelius Geber eerder deze maand bekendmaakte voor een overname van TNT. TNT wordt al langer gezien als een mogelijke prooi voor overnames. Geber heeft tot nu toe nog geen bod uitgebracht op TNT. Ook wilde Bakker niet ingaan op de mogelijkheid dat Engeland en andere landen nog grote sommen achterstallige belasting van TNT zullen claimen.