Werknemers GM betalen mee aan zorg

De grootste autofabrikant ter wereld, het Amerikaanse General Motors, heeft een baanbrekend akkoord bereikt. Werknemers gaan een deel van de ziektekosten van het personeel en gepensioneerden betalen.

Het is het einde van de gratis gezondheidszorg voor de 750.000 werknemers, gepensioneerden en hun familieleden van GM. Hiermee bespaart de Amerikaanse fabrikant GM naar eigen zeggen 1 miljard dollar (854 miljoen euro) per jaar plus 15 miljard dollar aan verplichtingen op de lange termijn. De bezuinigingen zijn noodzakelijk voor het noodlijdende concern.

De eerste negen maanden van dit jaar leed General Motors 3 miljard dollar verlies. De voornaamste oorzaken zijn de groeiende concurrentie van goedkopere Aziatische auto's en de gestegen arbeids- en pensioenkosten. Het bedrijf legt op elke verkochte auto nu nog 1.500 dollar aan pensioenkosten toe.

Het voorstel kreeg de goedkeuring van 61 procent van de vakbondsleden van United Automobile Workers. De gepensioneerden zelf mochten niet stemmen. Het akkoord is nog niet definitief, het moet eerst goedgekeurd worden door de rechter in Detroit, waar het hoofdkantoor van GM is gevestigd.

De vakbonden hebben ingestemd met het voorstel dat de huidige werknemers 1 dollar per gewerkt uur afstaan aan een fonds waaruit de gepensioneerden betaald worden. General Motors heeft op dit moment 110.000 werknemers in de VS. Tegen de 750.000 krijgen nu nog gratis gezondheidszorg van het concern. Dat gaat maximaal 752 dollar per jaar kosten. GM is de grootste verstrekker van gezondheidszorg van de Verenigde Staten.

,,Het akkoord maakt het voor GM mogelijk om excellente gezondheidszorg te bieden aan de werknemers en gepensioneerden'', zegt het concern in een verklaring, ,,terwijl het tegelijkertijd de kosten aanzienlijk terugdringt.'' Vakbond UAW houdt het bij de feitelijke mededeling dat de leden akkoord zijn gegaan.

De overeenstemming is welkom nieuws voor het geplaagde GM, producent van onder meer Saab en Chevrolet. Het bedrijf heeft al maanden de junkstatus van kredietbeoordelaars en daalde donderdag op de beurs tot het laagste punt van de afgelopen dertien jaar. De aanleiding daarvoor was de mededeling van beurstoezichthouder SEC dat het autoconcern de winstcijfers de afgelopen vier jaar te rooskleurig heeft voorgesteld. Zo is de winst in 2001 met 300 tot 400 miljoen dollar te positief weergegeven. De SEC doet onderzoek naar deze kwestie.