Bijdrage klassieke auto aan uitstoot fijnstof gering 1

Het hoofdartikel (Opinie & Debat, 5 november) wekt de suggestie dat in Nederland klassiekers worden gekocht, die in Amerika wegens te hoge uitstoot van schadelijke stoffen geweerd worden. Dit klopt niet. Klassieke auto's worden in Amerika net zo gekoesterd als in Nederland en in de rest van Europa. De reden dat deze voertuigen worden gekocht is dat er een internationale markt voor is, zoals er ook een internationale kunstmarkt is. Misschien mede doordat Nederlanders zo verenigingsminded zijn is er hier voor elk merk en type klassiek voertuig wel een groep mensen die er heel veel plezier aan beleeft om moeite, tijd én geld te stoppen in het behoud van ons mobiele erfgoed. Uiteraard met de bedoeling om er af en toe ook mee de weg op te gaan. Meestal alleen bij mooi weer, niet op werkdagen, en niet in de stad.

Recent onderzoek in Zweden, een land met veel klassiekers maar ook met een streng mileubeleid, heeft aangetoond dat er met een klassieker gemiddeld veel minder dan 1.000 km per jaar wordt gereden. Bij ons is het niet anders. De bijdrage van klassieker rijdend Nederland aan de uitstoot van fijn stof en andere schadelijke stoffen is verwaarloosbaar. Het is daarom een fabel te denken dat de vrijstelling van wegenbelasting enige invloed heeft op de kwaliteit van onze lucht. Sterker nog. Ondanks de klassieke voertuigen uit Amerika en de Dafjes, Snoeken, Kevers en Katteruggen die we hebben geërfd of uit een plattelandsschuur hebben gered is de lucht boven Nederland en de rest van Europa in ieder geval wat betreft fijnstof enorm veel schoner geworden gedurende de laatste 10 jaar. Blijkbaar omdat er in het verleden geen symboolpolitiek werd bedreven maar maatregelen in gang zijn gezet die er wél toe deden!